Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

A japán papír ősi városában, Minoban járt Szabó Klára Petra

Szabó Klára Perta Japánban járt. A fiatal vásárhelyi festőművész három hónapos szigetországbeli tartózkodásáról fényképes élménybeszámolót tartott a Tornyai János Múzeumban. Az alkotó azt is megmutatta az érdeklődőknek, hogy az általa tapasztalt kultúrsokk milyen hatással volt saját művészetére.

Szabó Klára Petra kimonóban, a japán nők tradicionális viseletében várta az érdeklődőket a Tornyai János Múzeumban, ahol sokan azért gyűltek össze, hogy megismerjeék a fiatal vásárhelyi művész japán élményeit. A festőművész gyermekkori álma vált valóra, amikor egy nemzetközi ösztöndíjnak köszönhetően lehetőséget kapott arra, hogy szeptembertől decemberig a szigetországban élhessen és alkothasson.

– Mino városában voltam, oda pályáztam. Ez a hely Japán középső részén található. Számomra ez a rezidencia program azért volt nagyon szimpatikus, mert a többi ösztöndíjjal ellentétben családoknál helyezték el a művészeket. Együtt laktunk a családokkal, és így jobban bele lehetett látni a japánok életébe. Ez vonzott engem igazán ebben a programban – mondta Szabó Klára Petra festőművész.

A fiatal művész három hónapot templomban töltött, azért ott, mert befogadó családja buddhista vallás szerint él, így az ő mindennapjaikba integrálódott be. Részt vett ünnepeiken, fesztiválokon, sokat kirándult a környéken és nem utolsósorban műtermében dolgozott. A pályázat feltételeként egy konkrét munkatervvel érkezett, animációkat szeretett volna készíteni, ám végül megváltoztatta elképzelését, és kollázsok születtek keze nyomán. Azért ezt a technikát választotta, mert a számtalan, ősi kimonó minta és a modern játékok világa komoly hatást gyakorolt rá.

– Ami nagyon megfogott, az, ahogyan a modern és a tradicionális dolgok összefolynak, ahogyan hatnak egymásra. Például ott vannak ezek a több száz éves kimonó minták, de a szuperhős figurák is, melyek részei a japán kultúrának, és mégis mind a két dolog jól megfér egymás mellett. Ez a szemlélet nagyban befolyásolta döntésemet, hogy inkább erre szerettem volna reflektálni – tette hozzá Szabó Klára Petra.

Szabó Klára Petra munkáin jól látható, hogyan talált egyensúlyt a régi és az új között, hiszen művei közül többet hazahozott. Japánban egy nyolc részből álló képsorozatot készített, melynek központi figurája a program egyik japán részvevője volt. A vásárhelyi alkotó vele kötött először barátságot, és ő volt az a személy, akivel sokat beszélgettek Japánról. Mivel a festőművész nagyon sokszínűnek látta világukat, ezért lettek alkotásai is ilyen színesek.