Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Adóigazolás

Adóigazolásokra irányuló kérelmek fogadása, illetve adóigazolások kiadása

 

Illetékes ügyintéző:

ÜgyintézőTelefonszámE-mail cím
Dógi Klaudia(62) 530-156dogi.klaudia#kukac#hodmezovasarhely.hu

 

Ügyintézés helye:

Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala
Közgazdasági Iroda, Adócsoport
Hódmezővásárhely, Kossuth tér 1., Földszint. 14-es iroda.

 

Ügyfélfogadási rend:

Hétfő8:00 – 17:00
Kedd8:00 – 16:00
Szerda8:00 – 12:00
Csütörtök8:00 – 16:00
Péntek8:00 – 12:00

 

Az ügyhöz szükséges formanyomtatványok

Nyomtatvány nevePDF
Adóigazolás magánszemély részére 
Adóigazolás elektronikus ügyintézésre kötelezett személy részére 

 

Ügy leírása, szükségessége, folyamata

Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: Art.) 126. § (1) bekezdése alapján az adóhatóság a jogszabályban meghatározott esetekben az adózó kérelmére adat igazolására hatósági bizonyítványt ad ki. 

Az Art. 126. § (3) bekezdése alapján, ha az adózó valótlan vagy olyan adat igazolását kéri, amely az adóhatóság nyilvántartásában nem szerepel, az adóhatóság a hatósági bizonyítvány kiadását megtagadja. 

A hatósági bizonyítvány és igazolvány határozatnak minősül (Art. 126.§ (4) bekezdés). 

Az önkormányzati adóhatóság kétfajta adóigazolást állíthat ki. 

1. Általános adóigazolás, amely tartalmazza: 

  • a kiadásának napján vagy a kérelemben megjelölt napon az adóhatóságnál fennálló adótartozást vagy annak hiányát, 
  • kiállítás napjáig előírt valamely adónemre vonatkozó adatbejelentési, bevallási és adófizetési kötelezettség elmulasztását, ide nem értve azt, ha az adóhatóság által lefolytatott ellenőrzés a mulasztást feltárta, és az adózó a végleges megállapítások alapján keletkezett fizetési kötelezettségét teljesítette, és 
  • a végrehajtásra vagy visszatartásra átadott köztartozásokat. 

2. Nemleges adóigazolás: 

Igazolja, hogy az adózónak az igazolás kiállításának napján, vagy a kérelemben megjelölt napon az adóhatóságnál nyilvántartott tartozása, valamint végrehajtásra vagy visszatartásra átadott köztartozása nincs. 

Egyéb esetekben az adóigazolás kiállítására a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rendelkezik hatáskörrel.  

Az adóigazolás tartalmát – az ellenkező bizonyításáig – mindenki köteles elfogadni. 

Ki jogosult az eljárás megindítására? 

Az eljárás megindítására kérelem alapján kerül rá sor, melynek benyújtására jogosultak: 

  • a magánszemélyek, 
  • a jogi személyek, egyéb szervezetek, 
  • a magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkező személyi egyesülései. 

Az igazolások kiállítása során az adózót meghatalmazott is képviselheti, akár az eljárás egészében, akár meghatározott cselekményekre vonatkozóan (kérelem előterjesztése, igazolás átvétele). A képviseleti jogosultság megállapítására az általános szabályok irányadók (az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air) 14-15. §-ai, 17.§-a.)  

Hol és hogyan kell benyújtani a kérelmet? 

Az adóigazolás iránti kérelmet magánszemélyek személyesen, írásban, illetve elektronikus úton nyújthatják be. Egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok kizárólag elektronikusan a  https://ohp-20.asp.lgov.hu/ugyinditas honlapon keresztül. 

A kérelmet kizárólag az erre a célra rendszeresített nyomtatvány kitöltésével lehet előterjeszteni, mely fentebb letölthető. 

A kérelemhez mellékletként csatolni kell: 

– meghatalmazást (amennyiben az adózó nem személyesen jár el) 

A kérelem tartalma: 

A kérelmen a következő adatokat kell feltüntetni: 

  • Az adózó, kérelmező azonosító adatai – név vagy megnevezés, lakcím vagy székhely címe, adóazonosító jel vagy adószám;  
  • milyen célból kéri az igazolást – az igazolás jogcíme;  
  •  az igazolás felhasználójának – akinek az eljárásában az igazolást fel kívánja használni – megnevezése;  
  • a kért példányszám;  
  •  az igazolás átvételének módja; 
  • a kézbesítéshez szükséges adatok;  
  • a kért igazolás típusa (általános, vagy nemleges). 

A kérelem megjegyzés rovatában egyéb – a nyilvántartásban szereplő és az igazolás céljához kapcsolódó – adatok igazolását lehet kérni. 

Hogyan módosítható vagy vonható vissza a kérelem?  

Az igazoláskiadási eljárás lezárásáig – igazolás kiadása, eljárást lezáró végzés, határozat véglegessé válása – a kérelem módosítható, visszavonható, amit a benyújtásnál írt módokon lehet előterjeszteni. 

Az ügyintézéshez szükséges díjak, illetékek, azok befizetésének módja: 

Az igazolás kiadása illetékmentes. (Illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 2. melléklet VI./2. pont.) 

Az ügyintézés határideje: 

Az adóhatóság az adóigazolást az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII.28.) Kormány rendelet 1. § (4) bekezdése alapján a kérelem előterjesztésétől számított 6 napon belül köteles kiadni. 

A határidő indokolt esetben, egy alkalommal, az ügyfél értesítésével, legfeljebb harminc nappal meghosszabbítható az Air. 50. § (2) bekezdése szerinti esetben. 

 Adateltérésnél vagy ha az adatok hiányosak, az adóhatóság végzésben szólítja fel az adózót az eltérés, hiányosság rendezésére az Air. 47. § és 58. § (1) bekezdése alapján, ekkor az igazoláskiadási határidő meghosszabbodik.  

Az ügyintézési időbe nem számít bele a hiánypótlásra és a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő az Air. 50. § (5a) bekezdés a) pontja alapján.  

Jogorvoslati lehetőség:  

Mivel a hatósági bizonyítvány – így az adóigazolás – határozatnak minősül, a jogorvoslathoz való jog az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air) VI. fejezetében szabályozottak szerint biztosított. 

Fellebbezés esetén csatolni kell a fellebbezést alátámasztó bizonyítékokat, valamint a fellebbezőt illetékfizetési kötelezettség terheli. 

Az alkalmazott jogszabályokról: 

  • 2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről (126. §); 
  • az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény; 
  • 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről; 
  • 465/2017.(XII.28.) Kormányrendelet az adóigazgatási eljárás részletszabályairól. 
Megszakítás