Adóigazolásokra irányuló kérelmek fogadása, illetve adóigazolások kiadása
Illetékes ügyintéző:
Ügyintéző | Telefonszám | E-mail cím |
---|---|---|
Dógi Klaudia | (62) 530-156 | dogi.klaudia#kukac#hodmezovasarhely.hu |
Ügyintézés helye:
Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala
Közgazdasági Iroda, Adócsoport
Hódmezővásárhely, Kossuth tér 1., Földszint. 14-es iroda.
Ügyfélfogadási rend:
Hétfő | 8:00 – 17:00 |
Kedd | 8:00 – 16:00 |
Szerda | 8:00 – 12:00 |
Csütörtök | 8:00 – 16:00 |
Péntek | 8:00 – 12:00 |
Az ügyhöz szükséges formanyomtatványok
Nyomtatvány neve | |
---|---|
Adóigazolás magánszemély részére | ![]() |
Adóigazolás elektronikus ügyintézésre kötelezett személy részére | ![]() |
Ügy leírása, szükségessége, folyamata
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: Art.) 126. § (1) bekezdése alapján az adóhatóság a jogszabályban meghatározott esetekben az adózó kérelmére adat igazolására hatósági bizonyítványt ad ki.
Az Art. 126. § (3) bekezdése alapján, ha az adózó valótlan vagy olyan adat igazolását kéri, amely az adóhatóság nyilvántartásában nem szerepel, az adóhatóság a hatósági bizonyítvány kiadását megtagadja.
A hatósági bizonyítvány és igazolvány határozatnak minősül (Art. 126.§ (4) bekezdés).
Az önkormányzati adóhatóság kétfajta adóigazolást állíthat ki.
1. Általános adóigazolás, amely tartalmazza:
- a kiadásának napján vagy a kérelemben megjelölt napon az adóhatóságnál fennálló adótartozást vagy annak hiányát,
- kiállítás napjáig előírt valamely adónemre vonatkozó adatbejelentési, bevallási és adófizetési kötelezettség elmulasztását, ide nem értve azt, ha az adóhatóság által lefolytatott ellenőrzés a mulasztást feltárta, és az adózó a végleges megállapítások alapján keletkezett fizetési kötelezettségét teljesítette, és
- a végrehajtásra vagy visszatartásra átadott köztartozásokat.
2. Nemleges adóigazolás:
Igazolja, hogy az adózónak az igazolás kiállításának napján, vagy a kérelemben megjelölt napon az adóhatóságnál nyilvántartott tartozása, valamint végrehajtásra vagy visszatartásra átadott köztartozása nincs.
Egyéb esetekben az adóigazolás kiállítására a Nemzeti Adó- és Vámhivatal rendelkezik hatáskörrel.
Az adóigazolás tartalmát – az ellenkező bizonyításáig – mindenki köteles elfogadni.
Ki jogosult az eljárás megindítására?
Az eljárás megindítására kérelem alapján kerül rá sor, melynek benyújtására jogosultak:
- a magánszemélyek,
- a jogi személyek, egyéb szervezetek,
- a magánszemélyek jogi személyiséggel nem rendelkező személyi egyesülései.
Az igazolások kiállítása során az adózót meghatalmazott is képviselheti, akár az eljárás egészében, akár meghatározott cselekményekre vonatkozóan (kérelem előterjesztése, igazolás átvétele). A képviseleti jogosultság megállapítására az általános szabályok irányadók (az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air) 14-15. §-ai, 17.§-a.)
Hol és hogyan kell benyújtani a kérelmet?
Az adóigazolás iránti kérelmet magánszemélyek személyesen, írásban, illetve elektronikus úton nyújthatják be. Egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok kizárólag elektronikusan a https://ohp-20.asp.lgov.hu/ugyinditas honlapon keresztül.
A kérelmet kizárólag az erre a célra rendszeresített nyomtatvány kitöltésével lehet előterjeszteni, mely fentebb letölthető.
A kérelemhez mellékletként csatolni kell:
– meghatalmazást (amennyiben az adózó nem személyesen jár el)
A kérelem tartalma:
A kérelmen a következő adatokat kell feltüntetni:
- Az adózó, kérelmező azonosító adatai – név vagy megnevezés, lakcím vagy székhely címe, adóazonosító jel vagy adószám;
- milyen célból kéri az igazolást – az igazolás jogcíme;
- az igazolás felhasználójának – akinek az eljárásában az igazolást fel kívánja használni – megnevezése;
- a kért példányszám;
- az igazolás átvételének módja;
- a kézbesítéshez szükséges adatok;
- a kért igazolás típusa (általános, vagy nemleges).
A kérelem megjegyzés rovatában egyéb – a nyilvántartásban szereplő és az igazolás céljához kapcsolódó – adatok igazolását lehet kérni.
Hogyan módosítható vagy vonható vissza a kérelem?
Az igazoláskiadási eljárás lezárásáig – igazolás kiadása, eljárást lezáró végzés, határozat véglegessé válása – a kérelem módosítható, visszavonható, amit a benyújtásnál írt módokon lehet előterjeszteni.
Az ügyintézéshez szükséges díjak, illetékek, azok befizetésének módja:
Az igazolás kiadása illetékmentes. (Illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 2. melléklet VI./2. pont.)
Az ügyintézés határideje:
Az adóhatóság az adóigazolást az adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII.28.) Kormány rendelet 1. § (4) bekezdése alapján a kérelem előterjesztésétől számított 6 napon belül köteles kiadni.
A határidő indokolt esetben, egy alkalommal, az ügyfél értesítésével, legfeljebb harminc nappal meghosszabbítható az Air. 50. § (2) bekezdése szerinti esetben.
Adateltérésnél vagy ha az adatok hiányosak, az adóhatóság végzésben szólítja fel az adózót az eltérés, hiányosság rendezésére az Air. 47. § és 58. § (1) bekezdése alapján, ekkor az igazoláskiadási határidő meghosszabbodik.
Az ügyintézési időbe nem számít bele a hiánypótlásra és a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő az Air. 50. § (5a) bekezdés a) pontja alapján.
Jogorvoslati lehetőség:
Mivel a hatósági bizonyítvány – így az adóigazolás – határozatnak minősül, a jogorvoslathoz való jog az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (Air) VI. fejezetében szabályozottak szerint biztosított.
Fellebbezés esetén csatolni kell a fellebbezést alátámasztó bizonyítékokat, valamint a fellebbezőt illetékfizetési kötelezettség terheli.
Az alkalmazott jogszabályokról:
- 2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről (126. §);
- az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény;
- 1990. évi XCIII. törvény az illetékekről;
- 465/2017.(XII.28.) Kormányrendelet az adóigazgatási eljárás részletszabályairól.