Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Az impresszionizmus jegyében rendezték meg a Dömötör János Művészettörténeti Versenyt

Idén is megrendezte a Dömötör János Művészettörténeti Versenyt a Németh László Gimnázium és Általános Iskola. A megmérettetésre érkező csapatok az impresszionizmus témáját dolgozták fel. A fiataloknak a képfelismerés és elemzés mellett a korszak egyik jellemző képalkotási stílusát is ismerniük és alkalmazniuk kellett.

Dömötör János elévülhetetlen szerepet játszott az alföldi művészet értékeinek feltárásában, de munkásságának az ismeretterjesztés is fontos része volt. A Németh László Gimnázium és Általános Iskola a Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központtal közösen a jeles művészettörténész előtt tisztelegve évek óta megrendezi a róla elnevezett versenyt. Idén a megmérettetésen öt csapat indult, akiknek a nagy művészettörténeti korszakok közül most az impresszionizmust kellett jól ismerniük.

– A cél nem az, hogy a lexikális tudást elmélyítsük, hiszen olyan hatalmas anyagról van szó, ami még elriasztaná a fiatalokat, hanem pont a Dömötör-féle elv a lényeg, vagyis a művészetek játékos formában való megközelítése. Valahogy azt a fajta hozzáállást, ahogyan ő a művészettörténetről, a kiállításokról beszélt, a versenyeken keresztül mi is próbáljuk visszahozni – mondta Zoltai Attila szervező.

A csapatoknak komoly előkészületeket kellett tenniük. Plakátokat készítettek, valamint ismerniük kellett a legnagyobb impresszionista gyűjteményt, amelyben virtuális tárlatvezetést kellett tartaniuk. A helyszínen többek között kvíz kérdések vártak rájuk, de festményeket is fel kellett ismerniük. A zsűri arra is kíváncsi volt, a diákok hogyan tudják alkalmazni a korszak egyik jellegzetes festői stílusát. A pointilizmus képviselői a képeket apró, pontszerű ecsetvonásokkal építették fel. Így a fiataloknak is olyan festményt kellett létrehozniuk, amely egymás mellé helyezett színpöttyökből állt össze.

– A neoimpresszionizmus volt az impresszionizmus kiteljesedése. Válogatott impresszionista alkotásokat kellett a diákoknak pointilista módon átdolgozni. Erre a csapatokból egy-egy embernek két óra állt rendelkezésére – mondta Zoltai Attila.

A művészettörténeti vetélkedőn a feladatok között a fotózás is helyet kapott, hiszen az impresszionizmus idején jelenet meg és terjedt el a fényképezés.

Megszakítás