Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Elkerülő és tehermentesítő is épülhet?

Az elmúlt 15 évben a 47-es főút a várost elkerülő útszakaszára számos alternatíva született, de engedélyezett terv egy
sem. Dr. Lázár János fórumra hívta a vásárhelyieket, ahol kiderült: a
legutóbbi terveket, amelyekben egy várost átszelő tehermentesítő út szerepel a
lakosság nem támogatja. Az önkormányzat egyeztetésre hívta az állami szervek képviselőit,
a közgyűlés pedig egy városon kívül haladó, északi elkerülő út mellett tette le
a voksát. Az egyeztetések jelenlegi stádiumában úgy tűnik: 2013-ig nem csak egy
elkerülő, de a tehermentesítő út is megvalósulhat, ráadásul a jelenleginél kedvezőbb
műszaki megoldásokkal. A részleteket Benkő Zsolt és Mucsi László sajtótájékoztató keretében ismertette.

Közel 15 éve zajlik a 47-es főút
Hódmezővásárhelyet elkerülő útszakaszának tervezése. Az állami beruházás keretében
megépülő út nyomvonalára már számtalan alternatíva készült, engedélyezett terv
azonban a mai napig nincs. Legutóbb a vasútvonal mellett haladó, a várost
átszelő tehermentesítő útvonal tervezésén dolgoztak az állami cégek szakemberei,
ami a vásárhelyi lakosság körében nem bizonyult népszerűnek. Dr. Lázár János
polgármester lakossági fórumra hívta a hódmezővásárhelyieket a nyomvonal létező
alternatíváinak megvitatására, ahol a lakosság a várost  elkerülő út
megvalósítását szorgalmazta a tehermentesítő helyett. Jelenleg két útvonalterv van a várost elkerülő útszakaszra: egy rövidebb déli és egy hosszabb északi nyomvonal – tudtuk meg Benkő Zsolt és Mucsi László mai sajtótájékoztatóján.

– A lakossági fórumot
követően a Polgármesteri Hivatalban egyeztető tárgyalásra került sor, amelyen részt
vettek a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium Közúti főosztályának,
a Közlekedés Koordinációs Központ, a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a Nemzeti
Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és az UTIBER Kft. képviselői. A megbeszélésen
elhangzott: a 47 sz. főút Szeged – Békéscsaba közötti szakasz 11,5 tonnás
teherbírásra növelő megerősítése a Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) keretében
történik, és ennek részét képezi a hódmezővásárhelyi elkerülő- tehermentesítő
út nyomvonala is. A program folytatásához a szakmai szervezetek megvalósíthatósági
tanulmányt készíttetnek. A tanulmány elkészítése során a tervezők mind a déli,
mind az északi tehermentesítő út nyomvonalának terveit elkészítik, a végső
döntést pedig a hódmezővásárhelyi önkormányzattal együttműködésben hozzák majd,
várhatóan a jövő év augusztusában – összegezte a sajtótájékoztatón Mucsi
László a Polgármesteri Hivatal Városfejlesztési és üzemeltetési irodájának
vezetője.

– A legutóbbi közgyűlésen a
testület az északi elkerülő út nyomvonalát támogatta, amely több utat is feltárna,
bekapcsolna az új útszakaszba. A nyomvonalterv szerint az elkerülő út Kopánycs
és Kishomok között hagyná el a 47-es főutat, majd a Bodzási utat, a Mártélyi
utat, a 45-ös főutat, a Rárósi utat érintve a városon kívül haladva, végül az
ATEV magasságában csatlakozna vissza a 47-es nyomvonalába – ismertette a
testület döntéásét Benkő Zsolt az önkormányzat Városüzemeltetési,
környezetvédelmi és mezőgazdasági bizottságának elnöke.

Benkő Zsolt hozzátette: az
állami szervek képviselői azonban arról is tájékoztatták az önkormányzatot,
hogy a jelenlegí tehermentesítő út tervei már olyan stádiumban állnak, hogy nem
szeretnék egyszerűen elvetni. A közgyűlés a kivitelezést viszont csak abban az
esetben támogatja, ha olyan műszaki megoldás születik, amely a levegő- és
zajszennyezés lehetőségét kizárja és nem zavarja a nyomvonal közelében lévő
Fáncsy utca lakóinak nyugalmát.

Az önkormányzat és az állami szervezetek tárgyalásainak jelenlegi állása
szerint tehát 2013-ra egy elkerülő út mellett a tehermentesítő is
megvalósulhat.