Közel 4300 ember válaszolt elektronikus vagy írásos formában a város közlekedésfejlesztéssel kapcsolatos kérdőívére. A felmérések beérkezése után két héttel – az eredmények kielemzése után – a közgyűlés már több döntést is meghozott.
Április 15-ig lehetett a közlekedési kérdőívek válaszait eljuttatni az önkormányzatnak. Összesen 4261-en válaszoltak a város közlekedési helyzetét vizsgáló felmérésre, amelyet Cseri Tamás ma sajtótájékoztató keretében köszönt meg a lakosságnak. A visszajelzések tükrében azonnal megkezdték a munkát az önkormányzat munkatársai.
– Igazolódott számunkra, hogy Hódmezővásárhelyen hatalmas a kerékpárhasználat aránya. 1-3 kilométeren belül a helyiek kétharmada a biciklijét használja közlekedésre. Igazolódott az a feltételezésünk is, hogy nagyon kevesen használják a tömegközlekedést. Így nagyon sokba kerül és kihasználatlan. A kérdőívet kitöltő több mint négyezer ember 6 százaléka választja 1-3 kilométeres útvonalon belül a tömegközlekedést, ami nagyon alacsony aránynak mondható, ráadásul többségük nyugdíjas és diák, vagyis alig fizet valaki a szolgáltatásért – mondta Cseri Tamás települési képviselő.
A kérdőív három fő témakört, gyalogos, kerékpáros és autós közlekedést tárgyalt. A városnak a problémákra adott válasza rendkívül gyorsan, a beérkezés határidejéhez képest két hétre megszületett, az első két témakörrel már a május elejei közgyűlés foglalkozott.
– A gyalogosok és kerékpárosok fejezetéről elmondhatjuk, hogy a járdák állapotát érte a legnagyobb kritika. A kérdezők az adható 100 pontból 36-ra értékelték azok minőségét. A közgyűlés ezzel kapcsolatban döntést hozott, vagy 30 millió forintos forrást nyit meg az önkormányzat a járda felújítási keretre. A korábban is működő önerős program most újraindul ebből az összegből. Nyártól folyamatosan lehet pályázni a Városüzemeltetési Irodánál. A lakosok anyagot és műszaki segítséget kapnak a várostól, ők pedig önerőből kivitelezik az építést – tette hozzá Cseri Tamás.
Számos észrevétel érkezett azzal kapcsolatosan is, hogy sok helyen nincsenek elválasztva a kerékpárutak a járdától. Az önkormányzat közlekedési albizottsága dönt majd ennek megoldásáról és kivitelezéséről. A kritikák között szerepelt az is, hogy kevés a kerékpártárolók száma. Cseri Tamás elmondta: több mint háromezer tároló van szerte a városban, de ez úgy tűnik nem elég, ezért a közgyűlés határozatot hozott arról, hogy a jövőben megvizsgálják, hol lehetne újabbakat kihelyezni. Volt még egy országos probléma is.
– Az elektromos kerékpárosokat számtalan kritika érte. Dr. Makó András aljegyző kapta feladatul, hogy vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy milyen változtatásokkal lehetne csökkenteni a konfliktust a felek között. Erről a következő közgyűlés dönt, sőt az is felvetődött, hogy polgármester úr országgyűlési képviselőként valamilyen törvénymódosításban eljár a gond megoldása érdekében – egészítette ki mondanivalóját a képviselő.
Az autósokat érintő fejezetet a következő, júniusi rendes közgyűlés tárgyalja, de ezzel még nem ér véget a kérdőívekre adott válaszok kielemzése. A továbbiakban a városrészek konkrét problémáit vizsgálják majd meg az önkormányzat munkatársai és a későbbi fejlesztéseket is a jelenlegi problémák tükrében kivitelezik.