Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Építményadó

Az ügy leírása: 

Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján Hódmezővásárhely illetékességi területén az építményadóról szóló 68/2007. (XII. 18.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Rendelet) értelmében építményadó bevezetéséről döntött. 

A Rendelet alapján adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő építmények közül a lakás és nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész (a továbbiakban együtt: építmény). Az adókötelezettség az építmény valamennyi helyiségére kiterjed, annak rendeltetésétől vagy hasznosításától függetlenül. 

Mentes az adó alól a Htv. 13.§-ában meghatározott építmény. 

A Rendelet alapján 2020. január 01. napjától mentes az adó alól a magánszemély adóalany. Mentesség esetén az adóalanyt adatbejelentési kötelezettség sem terheli. 

 A mentesség nem vonatkozik a vállalkozó magánszemély, a Htv. 52. § 26. b) pontjában meghatározott őstermelő, továbbá más magánszemély üzleti célt szolgáló épületére, épületrészére. 

Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (a továbbiakban: Art.) 2. számú melléklet II. A) 4. pontja többek között kimondja, hogy az adózónak az adókötelezettség keletkezését, illetve változását követő tizenöt napon belül kell adatbejelentést teljesítenie. Nem kell újabb adatbejelentést benyújtani mindaddig, ameddig az adóalany körülményeiben, az adótárgyban nem következik be adókötelezettséget érintő változás. 

 

Illetékes ügyintéző:

ÜgyintézőTelefonszámE-mail cím
Kardos Dóra (62) 530-154kardos.dora#kukac#hodmezovasarhely.hu
Tóth Csaba(62) 530-106tothcsaba#kukac#hodmezovasarhely.hu

Ügyintézés helye:

Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala
Közgazdasági Iroda, Adócsoport
Hódmezővásárhely, Kossuth tér 1., Földszint 14-es iroda.

 

Ügyfélfogadási rend:

Hétfő8:00 – 17:00
Kedd8:00 – 16:00
Szerda8:00 – 12:00
Csütörtök8:00 – 16:00
Péntek8:00 – 12:00

 

Az ügyintézés módja:  

Az adatbejelentést magánszemélyek személyesen, írásban, illetve elektronikus úton nyújthatják be.  

2019. júniusától kezdődően az E-Önkormányzat portál az elektronikus önkormányzati ügyintézés helyszíne az egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok részére, amely az alábbi linken érhető el: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap. Ezzel együtt az Önkormányzat által korábban fejlesztett és publikált ÁNYK-s nyomtatványok használatát megszüntettük.    

A portálra történő bejelentkezést követően a települések közül válassza ki Hódmezővásárhelyt, majd kattintson az ÜGYINDÍTÁS gombra. Ezt követően ki kell választania az eljárás módját, majd az ÁGAZAT pontban az adóügyeket, és az ÜGYTÍPUSBAN pedig az építményadót. Az ŰRLAP KERESÉS gomb megnyomását követően az űrlapok listájából kiválaszthatja a kitölteni kívánt bevallást. Az ONLINE KITÖLTÉS lehetőséget választva megkezdheti az űrlap adatainak kitöltését, és az ŰRLAP ELŐNÉZET funkcióval pedig lehetősége van PDF formátumban megtekinteni az adott nyomtatványt  

A digitális állampolgárság felhasználói profillal rendelkezők esetében az elektronikus ügyintézésről a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 38.§ (2) bekezdése rendelkezik.

Az ügyhöz szükséges formanyomtatványok:

Dokumentum neve:PDF
Építményadó adatbejelentés – főlap
Építményadó adatbejelentés – A jelű betétlap
Építményadó adatbejelentés – B jelű betétlap
Építményadó megállapodás

 

Az adó alanya: 

az, aki a naptári év első napján az építmény tulajdonosa. Több tulajdonos esetén a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok. Amennyiben az építményt az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya. Valamennyi tulajdonos által írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásban a tulajdonosok az adóalanyisággal kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel egy tulajdonost is felruházhatnak. Társasház, -garázs és -üdülő esetén a tulajdonosok önálló adóalanyok, a közös használatú helyiségek után az adó alanya az említett közösség. 

Tulajdonos fogalma: 

Az ingatlan tulajdonosa az a személy vagy szervezet, aki/amely az ingatlan-nyilvántartásban tulajdonosként szerepel. Ha az ingatlan tulajdonjogának átruházására irányuló szerződést az ingatlanügyi hatósághoz benyújtották – melynek tényét az ingatlanügyi hatóság széljegyezte -, a szerző felet kell tulajdonosnak tekinteni, kivéve, ha a tulajdonjog bejegyzése iránti kérelmet az ingatlanügyi hatóság jogerősen vagy véglegesen elutasította vagy azt visszavonták vagy a bíróság megállapította a szerződés érvénytelenségét. Újonnan létrehozott építmény tulajdonjogának – a használatbavételi (fennmaradási) engedély jogerőre emelkedését vagy véglegessé válását, használatba vétel tudomásulvételét, egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítvány kiadását megelőző – átruházása esetén a szerződés ingatlanügyi hatósághoz történő benyújtását követően a szerző felet a használatbavételi (fennmaradási) engedély jogerőre emelkedésének vagy véglegessé válásának, használatba vétel tudomásulvételének, egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítvány kiadásának időpontjától kell tulajdonosnak tekinteni. 

Az adókötelezettség keletkezése és megszűnése: 

Az adókötelezettség a használatbavételi, illetőleg a fennmaradási engedély jogerőre emelkedését vagy véglegessé válását vagy a használatbavétel tudomásulvételét vagy az egyszerű bejelentéshez kötött épület felépítésének megtörténtéről szóló hatósági bizonyítvány kiadását követő év első napján keletkezik.  

Az engedély nélkül épült vagy anélkül használatba vett építmény esetén az adókötelezettség a tényleges használatbavételt követő év első napján keletkezik. 

Az adókötelezettséget érintő változást (így különösen a hasznos alapterület módosulását, az építmény átminősítését) a következő év első napjától kell figyelembe venni. 

Az adókötelezettség megszűnik az építmény megszűnése /lebontása/ évének utolsó napján. Az építménynek az év első felében történő megszűnése esetén a második félévre vonatkozó adókötelezettség megszűnik. 

Az építmény használatának szünetelése az adókötelezettséget nem érinti. 

Az adó alapja és mértéke: 

A Htv. 15. §-a szerint az adó alapja az önkormányzat döntésétől függően: az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete, vagy az építmény korrigált forgalmi értéke. 

A Rendelet 8. § (1) bekezdése értelmében az építményadó alapja az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete. Az adó az építményadó-kötelezettség alá eső építmények hasznos alapterülete alapján kerül kiszámításra. Az épület fajtánkénti megkülönböztetését, valamint az adó mértékét a Rendelet 8. § (2) bekezdése tartalmazza. 

Befizetési határidők: 

  • I. félévben március 15. 
  • II. félévben szeptember 15. 
  • Az év közben adókötelessé váló építmény esetén az adó összegét megállapító határozatban foglaltak szerint. 

Befizetés módja: 

A pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózó a fizetési kötelezettségét belföldi pénzforgalmi számlájáról történő átutalással köteles teljesíteni a Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala 10400559-00032676-00000000 számú építményadó beszedési számlájára. 

 Pénzforgalmi számlanyitásra nem kötelezett adózó a fizetési kötelezettségét belföldi számlájáról történő átutalással is teljesítheti, vagy választhatja a Hivatal pénztárában történő befizetést. 

A jogorvoslati lehetőségekről: 

Az adatbejelentés alapján hozott határozat ellen fellebbezésnek van helye. A fellebbezést a határozat átvételét követő 15 napon belül kell benyújtani a határozatot kibocsátó adóhatósághoz. 

Az ügyintéző a fellebbezés nyomán visszavonhatja, illetve módosíthatja a határozatot. Ha az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény 126.§ (6) bekezdésében foglalt esetek nem állnak fenn, az adóhatóság az ügyet felterjeszti a Kormányhivatalhoz. 

A fellebbezés alapilletéke a fellebbezésben vitatott összeg minden megkezdett 10.000 Ft-ja után 400 Ft, de legalább 5.000 Ft és legfeljebb 500.000 Ft, amit az önkormányzati adóhatóságnál rendszeresített illetékbeszedési számla javára, a Polgármesteri 

Hivatal házipénztárában vagy banki átutalással kell a fellebbezés benyújtásával egyidőben teljesíteni. 

Jogszabályok:  

  • a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény; 
  • az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény; 
  • az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény 
  • adóigazgatási eljárás részletszabályairól szóló 465/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet 20. § (1)-(2) bekezdése; 
  • 68/2007. (XII. 18.) önkormányzati rendelet. 
Megszakítás