Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Értékelték az integrált hódmezővásárhelyi oktatási modellt

Az integrált
hódmezővásárhelyi oktatási modellt értékelték szerdán egy most
záruló pályázat kapcsán szakmai konferencián; a program
eredményeként a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek megtalálták
a helyüket és sikeresen jutnak tovább a felsőbb iskolákba.

Patócs Anikó az idén januárban indult Együtt, hogy jobb legyen
program szakmai vezetője az MTI-nek elmondta: a projekt 100 millió
forint uniós támogatásból valósult meg, s Hódmezővásárhely összes
közoktatási intézményét érintette, az óvodától egészen a
középiskolákig, melyhez nemcsak az önkormányzati, de az egyházi
fenntartású intézmények is csatlakoztak partnerként. A projektben
111 pedagógus vett részt.

Négy éve indult el az a folyamat melynek során a szegregált
oktatási folyamatokat megszüntette a város. Átalakították a
közoktatás rendszerét, és “együttnevelésre” törekedve, alakították
ki az iskolákat. Akkor egy szintén uniós projekt keretében a
pedagógusok szemléletformálására fordítottak nagy hangsúlyt, illetve
a hátránykompenzációra törekedtek. Ezt követően indult a most záruló
program. Ennek prioritása, hogy miután a nevelési folyamat már
nagyon kis korban elindul, és tizennyolc éves korig tart, már az
integrációnak is el kell kezdődnie az óvodában és mindvégig
tartania.

A szakember elmondta: mostanra konfliktusmentesen zajlanak a
folyamatok az intézményekben. A halmozottan hátrányos helyzetű
gyerekek, akik az oktatási rendszerben 10 százalékot tesznek ki,
megtalálták a helyüket, jól teljesítenek a különböző méréseken és
sikeresen jutnak tovább a felsőbb iskolákba. Nagy figyelmet
fordítanak arra, hogy a fiatalok ne morzsolódjanak le és a
rendszerben maradjanak. Ezt segíti a kettős mentorálás. Ennek
köszönhetően és a családok támogatásával, aktív résztvevői lettek a
fiatalok az iskolai munkának.

Az önkormányzat biztosítja a megfelelő humán erőforrást, és
megjelentek a rendszerben a fejlesztőpedagógusok, akik nemcsak a
sajátos nevelési igényű, de a halmozottan hátrányos helyzetű
gyerekeket is támogatják. Az új pedagógiai módszerek úgynevezett
tanulóbarát környezetet igényelnek, ami a kooperatív technikákra
épülő módszertanhoz szükséges eszközök beszerzését jelenti. Ennek
megfelelően korábban fejlesztették az intézmények bútorzatát,
számítástechnikai parkját, és fejlesztő eszközöket szereztek
be.

Hódmezővásárhelyi modell címmel, a módszerről készült egy kiadvány
is. Ez az innovációs folyamat leírását tartalmazza, illetve
bemutatkoznak benne az intézmények, az elért eredményeikkel.

(MTI)