Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Kagylóhéj Család- és Gyermekjóléti Központ

Szakmai vezetőTóth Bernadett
Cím6800 Hódmezővásárhely, Andrássy út 54.
Tel.:+36 (62) 249-489
 E-mail:toth.bernadett@kapcsolatkozpont.hu

A Kagylóhéj Gyermekjóléti Központ és Családsegítő Szolgálat elviekben már 1997 novemberében, intézményes formában azonban 1998. április 01-én kezdte meg működését Hódmezővásárhelyen Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzat Gyermekjóléti Szolgálat néven, 1 vezetővel és 3 családgondozóval.

A Hódmezővásárhelyi Kapcsolat Központ intézményeként 2024. január 1-jén kezdte meg működését.
Fenntartója és felügyeleti szerve Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata.

A Kagylóhéj Család- és Gyermekjóléti Központ alapvető feladata a gyermekjóléti szolgáltatások megfelelő és hatékony, mindenki számára elérhető működtetése Hódmezővásárhelyen és az ahhoz tartozó járási településeken. 

Szolgáltatásaink alapját a szociális munka eszközei biztosítják, mellyel igyekszünk a leghatékonyabban segíteni a Hozzánk fordulók nehézségeiben. Munkatársaimmal a korrekt, precíz és széleskörű szociális segítségnyújtására törekszünk a mindennapokban, mindig a gyermekek, a családok jóllétét szem előtt tartva.

Kitartásunk, elkötelezettségünk és bátorságunk a nehéz élethelyzetekben mindig rávilágít arra, hogy intézményünkre és a szakemberek segítségére, jelenlétére nagyon nagy szükség van.

Központ általános feladatai:

Intézményünk feladata a család- és gyermekjóléti szolgáltatás magas szakmai színvonalú és hatékony működtetése, a szolgáltatást igénybe vevők szükségleteinek igénybevételével. Szolgáltatásainkat a szociális munka értékei és módszerei alapján szervezzük és nyújtjuk az ellátottak számára. 

Intézményünk figyelemmel kíséri az ellátási területen élő családok, gyermekek életkörülményeit, szociális helyzetét, a gyermekjóléti és szociális ellátások és szolgáltatások iránti szükségleteit gyermekvédelmi vagy egyéb hatósági beavatkozást igénylő helyzetét. Szolgáltatásunk hozzájárul a gyermek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítéséhez, veszélyeztetettségének megelőzéséhez, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetéséhez, továbbá a családjából kiemelt gyermek visszahelyezéséhez, biztosítva a gyermek utógondozását.

A Központ a gyermekeink védelméhez kapcsolódó hatósági feladatokat és speciális feladatokat lát el.

Az ellátottak számára nyitva álló telephelyen a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait információk, tájékoztatások nyújtásával, szociális segítőmunkával, csoportos foglalkozások biztosításával, valamint más személy, illetve szervezet által nyújtott szolgáltatások, ellátások közvetítésével látjuk el.

Szolgáltatásaink tartalma megfelel a valódi szükségleteknek és követi a szükségletek változásait.

Alapelveink:

  • Az igénybe vevők emberi méltóságának tiszteletben tartása.
  • A gyermek mindenekfelett álló érdekének figyelembe vétele, törvényben elismert jogainak biztosítása.
  • Magas színvonalú szakmai munka biztosítása
  • Kompetenciahatárok ismerete és betartása, betartatása
  • Titoktartási kötelezettség
  • Empátia, tolerancia, megbízhatóság

Esetmenedzseri tevékenységek:

Esetmenedzsereink a gyermekvédelmi gondoskodás keretébe tartozó hatósági intézkedésekhez kapcsolódó, a gyermekek védelmére irányuló tevékenységet lát el:

  • kezdeményezi a gyermek védelembe vételét vagy súlyosabb fokú veszélyeztetettség esetén a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezését, nevelésbe vételét,
  • javaslatot készít a veszélyeztetettség mértékének megfelelően a gyermek védelembe vételére, illetve a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtására, a gyermek tankötelezettsége teljesítésének előmozdítására, a gyermek családjából történő kiemelésére, a leendő gondozási helyére vagy annak megváltoztatására, valamint a gyermek megelőző pártfogásának mellőzésére, elrendelésére, fenntartására és megszüntetésére,
  • együttműködik a pártfogó felügyelői szolgálattal és a megelőző pártfogó felügyelővel a bűnismétlés megelőzése érdekében,
  • a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében a szociális segítőmunkát koordinálja és utógondozást végez,
  • védelembe vett gyermek esetében elkészíti a gondozási-nevelési tervet, szociális segítőmunkát koordinál és végez, illetve a gyámhatóság megkeresésére a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtásához kapcsolódó pénzfelhasználási tervet a készít szakmai támogatást nyújt az ellátási területén működő gyermekjóléti szolgálatok számára.

Speciális Szolgáltatások:

Kapcsolattartási ügyelet:

A gyermek mediátori segítséggel semleges, biztonságos és természetes környezetben tudjon azon alapvető jogával élni, hogy kapcsolatot tartson különélő szülőjével, vagy más kapcsolattartásra jogosult személlyel, mely más körülmények között nem biztosított. Célunk, hogy a szülők konfliktusmentesen, a kiskorúak számára is barátságos, nyugodt környezetben tudják lebonyolítani a kapcsolattartást.

A kapcsolattartási ügyelet biztosításának időpontjai: minden hónap első és harmadik pénteki napján 8-tól 16 óráig és minden hónap második keddjén 8-tól 18 óráig.

A szolgáltatást Hódmezővásárhely járás területén élők vehetik igénybe. A szolgáltatás igénybevételének alapja:

  • bírósági ítélet, végzés vagy gyámhivatali határozat, amelyben a kapcsolattartás helyszíneként a család- és gyermekjóléti központ helyisége került megjelölésre,
  • előzőek hiányában: a kapcsolattartásra jogosultak és a kapcsolattartásra kötelezettek együttes kérelme alapján kötött megállapodás, amelynek lehet alapja mediációs eljárás is.

A Kagylóhéj Család- és Gyermekjóléti Központ és az érintettek a szolgáltatás nyújtásának megkezdése előtt megállapodást kötnek, amely családonként, esetenként változó.

A kapcsolattartási ügyelet koordinátora: Mihályné Gódor Rita

Telefon: 62/249-489

Készenléti telefon

A szolgáltatás célja a Központ nyitvatartási idején túl felmerülő krízishelyzetekben történő azonnali segítség, tanácsadás, tájékoztatás nyújtása vagy kapcsolatfelvétel olyan intézményekkel, szolgáltatókkal (rendőrség, kórház, családok átmeneti otthona, hajléktalanszálló) akik krízishelyzet esetén azonnali, konkrét segítséget tudnak nyújtani. Hétköznapokon 16.00 órától 7.30 óráig, valamint hétvégén és munkaszüneti napokon hívható.

A Központ krízis telefonszáma: 06-30/616 25 35

Mediáció

Mediációra akkor kerül sor, amikor a felek közvetlenül már nem képesek megegyezni egymással, vagy eredményesen kommunikálni, ezért egy harmadik, pártatlan, külső személy, a mediátor segíti őket a megoldás kidolgozásában. (pl. kapcsolattartási probléma, gyermekelhelyezés, válási konfliktus, generációs konfliktus).

A mediátor feladata segíteni a feleknek: 

  • Hogy elmondhassák panaszaikat, kifejezhessék aggodalmukat. 
  • Megtalálják azokat a témákat, amelyekben ellentétes vélemény van.
  • Meg tudják fogalmazni egyéni érdekeiket.
  • Felismerik közös érdekeiket.
  • Ismerjék el az álláspontjaik közötti különbségeket.
  • Olyan megoldásokat találjanak, amelyek mindkettejük érdekeit érvényesíti. 

A tárgyalás végén a felek együttműködési megállapodást kötnek, melyben a mediátor egyértelműen rögzíti az egymás által elfogadott megoldásokat.

Szociális diagnózis

A szociális diagnózis komplex, mindenre kiterjedő szükségletfelmérés, mely a klienssel közösen, vele egyetértésben és az ő hozzájárulásával készül el.

A szociális diagnózis célja:

  • az igénylő problémájának megismerése, definiálása, majd ennek alapján szükségleteinek meghatározása és a szükségleteinek megfelelő szolgáltatások megállapítása
  • a járásban, illetve a járásban élő igénybe vevők számára elérhető szolgáltatások és szolgáltatók feltérképezése
  • az igénylőnek a szolgáltatókhoz történő irányítása, eljuttatása
  • a kliens út lerövidülése: célunk, hogy az ügyfél rövidebb úton jusson el a számára megoldást vagy segítséget nyújtó szolgáltatáshoz

Szociális diagnózis készítő esetmenedzser: Molnár Adrienn

Telefon: 62/249-489

Óvodai és iskolai szociális tevékenység

Az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység célja a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával az óvodás- és iskoláskorú gyermekek, tanulók sikeres előmenetelének támogatása, egészségfejlesztése, veszélyeztetettségének megelőzése, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetésében való közreműködés. További célja a szociális és a köznevelési ágazat szereplői szoros együttműködésének kialakítása.

Az óvodai és iskolai szociális segítő olyan – óvodában, iskolában és kollégiumban tevékenykedő – segítő szakember, aki elsődlegesen a gyermekek, tanulók veszélyeztetettségének megelőzésével, szociális és kommunikációs készségei fejlesztésében, egészségfejlesztésben való közreműködéssel, prevencióval foglalkozik. Aktív résztvevője a gyermekvédelmi jelzőrendszer működtetésének, illetve a felmerülő életvezetési, szociális problémák megoldásához nyújt segítséget az óvoda gyermekeinek, az iskola diákjainak, igény szerint pedagógusoknak, a nevelő-oktató munkát segítő szakembereknek (pl. dajka, gyermekfelügyelő, pedagógiai asszisztens) és más szakembereknek (pl. iskolaorvos, iskolai védőnő, iskolapszichológus, iskolarendőr stb.), valamint szülőknek egyaránt.

A szolgáltatás célja, hogy:

  • a hátrányos helyzetű családok gyermekei esetén is sikeres óvodai, iskolai beilleszkedés valósuljon meg,
  • csökkenjen az igazolatlan hiányzások, ezzel együtt a hatósági ügyek száma,
  • csökkenjen az iskolai konfliktusok mennyisége, a tanulói kirekesztettség, a deviáns magatartásforma,
  • csökkenjen az iskolaelhagyók száma

Az óvodai, iskolai szociális segítő a köznevelési intézménybe járó gyermeknek, a gyermek családjának és a köznevelési intézmény pedagógusainak nyújt támogatást azáltal, hogy egyéni és csoportos formában segíti:

  • a gyermeket a korának megfelelő, nevelésbe, oktatásba való beilleszkedéséhez, tanulmányi kötelezettségei teljesítéséhez szükséges kompetenciái fejlesztésében,
  • a gyermek tanulmányi kötelezettségeinek teljesítését akadályozó tényezők feltárását és megoldását,
  • a gyermeket a tanulmányi előmeneteléhez, későbbi munkavállalásához kapcsolódó lehetőségei kibontakozásában,
  • a gyermek családját a gyermek iskolai életét érintő kérdésekben, valamint nevelési problémák esetén a gyermeket és a családot a közöttük lévő konfliktus feloldásában,
  • a szociális segítő koordináló, összekötő szerepet tölt be az oktatási-nevelési intézmény és a Központ között.

Tanácsadás

Pszichológusi tanácsadás

A pszichológiai tanácsadás egy olyan eljárás, amely az élet számtalan területén sikerrel alkalmazható, segíti a lelki közérzetet, a kapcsolati nehézségeket és az életvezetési nehézségeket érintő problémák kezelésében, azonban ez csak akkor tud eredményeket hozó szolgáltatásnak bizonyulni, ha az igénybe vevő motivált, s tartósan el tud köteleződni a rendszeres találkozások mellett.

Szolgáltatás célja elsősorban mentálisan alapvetően egészséges személyek megtámogatása, akik életvezetési problémával, válsággal, elakadással néznek szembe. A tanácsadás segít a saját erőforrásokat feltérképezni, kiszélesíteni a látómezőt, mely a megoldáshoz vezetnek.

Pszichológus munkatársunk: Sasvári Annabella

Igénybevétel feltétele: előzetes igénylőlap kitöltése

Jogi tanácsadás

Az ingyenesen igénybe vehető szolgáltatást az alábbi témakörökben lehet kérni: 

– Tájékoztatást egy adott helyzetben, problémában alkalmazandó jogszabályokról.

– Tájékoztatást és mérlegelés segítését, hogy az ügyfél számára milyen jogi, közigazgatási lehetőségek állnak rendelkezésére, problémájával mely                 intézményhez fordulhat.

– Folyamatban lévő ügyekben iratok értelmezését, a további jogi vagy egyéb lépések megtervezésének segítését, továbbá jogszabályok értelmezését,       általában az ügyfél felkészültségének önképviseletének támogatását.

Jogi tanácsadó: Dr. Meleg Emese

Jelzőrendszer

A veszélyeztetettséget észlelő- és jelzőrendszer intézmények, szakemberek és magánszemélyek közötti együttműködés, melynek célja a problémák, veszélyeztető tényezők, krízishelyzetek észlelése és jelzése a területileg illetékes család- és gyermekjóléti szolgálat felé, az egyének és családok problémáinak mielőbbi megoldása érdekében.
Célunk a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése és megszüntetése.
 
A jelzőrendszer tagjai a gyermekvédelemben:

  • az egészségügyi szolgáltatást nyújtók, így különösen a védőnői szolgálat, a háziorvos, a házi gyermekorvos, a személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatók,
  • a köznevelési intézmények és a szakképző intézmények,
  • a rendőrség,
  • az ügyészség,
  • a bíróság,
  • a pártfogó felügyelői szolgálat,
  • az áldozatsegítés és a kárenyhítés feladatait ellátó szervezetek,
  • a menekülteket befogadó állomás, a menekültek átmeneti szállása,
  • az egyesületek, az alapítványok és az egyházi jogi személyek,
  • a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság,
  • a javítóintézet,
  • a gyermekjogi képviselő,
  • a gyermekvédelmi és gyámügyi feladatkörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal,
  • az állam fenntartói feladatainak ellátására a Kormány rendeletében kijelölt szerv,
  • a települési önkormányzat jegyzője,
  • a büntetés-végrehajtási intézet,
  • a büntetés-végrehajtási pártfogó felügyelők
  • állampolgárok.

A jelzőrendszeri tagok:

  • kötelesek jelzéssel élni a gyermek veszélyeztetettségével kapcsolatban a gyermekjóléti szolgáltatónál,
  • kötelesek hatósági eljárást kezdeményezni a gyermek súlyos elhanyagolása, bántalmazása, más súlyos veszélyeztető ok fennállása, vagy a gyermek önmaga által előidézett súlyos veszélyeztető magatartása esetén a gyámhivatalok vagy a rendőrség megkeresésével,
  • felkérésre részt venni az esetmegbeszélésen, esetkonferencián, konzultáción, szaktudásával támogatva az eset megoldását,
  • kötelesek részt venni a szakmaközi megbeszéléseken, a Gyvt. 17§(3) bekezdése szerint „Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyek, szolgáltatók, intézmények és hatóságok a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése és megszüntetése érdekében kötelesek egymással együttműködni és egymást kölcsönösen tájékoztatni.”
  • felkérésre kötelesek írásos éves beszámolót készíteni az éves szakmai tanácskozásra
    A jelzőrendszeri tagok a veszélyeztetés tényét írásban jelezzék Intézményünk felé a kagylohej@kapcsolatkozpont.hu vagy a kagylohej6800@gmail.com e-mail címen

Kapcsolat

Ellátási területünk: Hódmezővásárhely, Mindszent, Mártély, Székkutas

Szakmai vezető: Tóth Bernadett

Telephelyünk: 6800 Hódmezővásárhely, Andrássy út 54.

Telefon: 62/249-489

Email: gyermekjolet6800@kapcsolatkozpont.hu

Ügyfélfogadási idő:

Hétfő: 7,30 – 16,00

Kedd: 7,30 – 18,00

Szerda: 7,30 – 16,00

Csütörtök: 7,30 – 16,00

Péntek: 7,30 – 13,30

Megszakítás