(Balesetveszélyes csomópontok átépítésének társfinanszírozása GKM-Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ)
Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nevében eljáró Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központhoz (3K) a 122/ (03.27.) Kgy.h alapján 2008. március 13-án nyújtott be pályázatot a balesetveszélyes Kálvin János téri (Andrássy, Bajcsy Zs. E és a Kutasi út találkozásánál a Zeneiskola előtt) körforgalmi csomópont építésére.
A 47 sz. országos közút forgalomszámlálási adatai alapján az összes forgalom 14507 jármű/nap, ami rendkívül magas.
Projekt célja baleseti és a forgalmi adatok alapján megteremteni a Kálvin János téri csomópontban a 47-es számú főközlekedési útvonalon, Hódmezővásárhelyen átmenő 14 507 gépjárműegység biztonságosabb és gyorsabb megközelítését és áthaladását.
Az érintett közutak kezelői az egyeztetések, a csomóponton áthaladó jelentős gépjármű forgalom alapján többsávos, fonódás mentes (turbó) körforgalom kialakítását jelölték meg.
A körforgalom középpontja a meglévő és megmaradó műemlék jellegű díszkút. A spirális sávvezetésű kétsávos körforgalomban a párhuzamosan vezetett sávokat az útfelületből kiemelkedő 7 cm magas bordák választják el. A csomópontban olyan ívek kerültek kialakításra, mely alapján a körpályasebesség nem haladja meg a 30 km/h sebességet, így az oldalütközések elkerülhetőek. A létesítendő körforgalmi csomópont teljesítőképessége meghaladhatja az 5000 jármű/óra forgalomnagyságot.
A turbókörforgalmi csomópont forgalombiztonsági és teljesítőképességbeli tulajdonságok tekintetében előnyösebb a többsávos, koncentrikus sávvezetésű körforgalomhoz képest. A csomópontban a közlekedők, a kihelyezésre kerülő tájékozódási és besorolás rendjét jelző táblák, továbbá útburkolati jelek alapján, a továbbhaladási irányuknak megfelelő forgalmi sávot biztonságosan ki tudják választani.
A csomópont kialakítás során a Táncsics M. utca irányába a balra nagyíves kanyarodást biztosítottuk. A Szeremlei utca a csomópont irányába történő egyirányúsítással újra bekötésre kerül.
Beavatkozás összértéke: 139 660 000,- HUF 100,00 %
Önkormányzati saját forrás: 50 071 500,- HUF
Elnyert támogatás: 80 000 000,- HUF
NIF ZRt forrása: 9.588.500,- HUF
A támogatásról szóló értesítés elektronikusan 2008. május 22-én érkezett a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtól.
A projekt megvalósítását (közbeszerzés, műszaki ellenőrzés, kivitelezés stb.) a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. bonyolította le, a közbeszerzés nyertese és munkálatok kivitelezője a Közgép – Délút Konzorcium. A közbeszerzési eljárás során a 19.177.000,- Ft többletről érkezett árajánlat, melyből Önkormányzatunk az 50 %-át vállalta, melynek összege: 9.588.500,- Ft.
A körforgalmi csomópont megépítése a bontási és építési munkálatokkal elkezdődött várhatóan 2010. augusztus 31-ig készül el.
Prezentáció a megvalósuló beruházásról |