A Philip Morris dohányipari multit sejti Lázár János a trafikjogok kiosztása körül támadt botrány mögött. A Miniszterelnökséget vezető államtitkár szerint a dohányzás visszaszorítása lelkiismereti kérdés, és kizártnak tartja, hogy szervezett csalás történt. Interjú Lázár Jánossal a Heti Válasz aktuális lapszámában.
(…)
– Ha sejtették, hogy ebből ekkora ügy lesz, miért vágtak bele?
– Három éve győzködöm a miniszterelnököt, hogy az osztrák mintára szervezett árusítási rendszert be kell vezetni, mert egyedül ez akadályozhatja meg a dohányzás terjedését a fiatalok körében. Ha elsétálunk a legközelebbi hipermarketig, cigarettát minden gond nélkül vásárló tizenévesekkel találkozunk. Mindenki tudja, hogy a jelenlegi törvényeknek nincs visszatartó erejük. Kezdetben azt mondták, az átalakítást nem lehet megcsinálni, mert Brüsszel meg fogja akadályozni. A Nemzetgazdasági Minisztérium egy évig tárgyalt, hogy eloszlassa az aggályokat. Óriási eredmény, hogy megkaptuk az engedélyt. Az ellenfeleink először Brüsszelben próbáltak közbelépni, ahol a kormányt többször bepanaszolták.
– Milyen ellenfelekre céloz?
– Egyetlen dohánycégről beszélünk, a Philip Morrisról, melynek nincs magyarországi gyártókapacitása, a piac 35-40 százalékát uralja, és súlyosan sérti az érdekeit az, amit csinálunk. Európában egyébként kevés helyen van nemzeti érdekkörben lévő dohánygyártás, nagy- és kiskereskedelem. A multicégek mindenhol monopóliumot szereztek. Világosan megüzenték, hogy mindent el fognak követni az új rendszer július 1-jei bevezetésének megakadályozására. Először Brüsszelben lobbiztak, majd a törvény elfogadását próbálták megakasztani, végül politikai lejárató akciót szerveztek.
– A Philip Morris áll a támadások mögött? Ez azért meredek…
– Korábban sem fukarkodtak. Egyes trafikosok százezer forintot kaptak a cégtől, hogy a cigarettáikat árulják. Több fesztivált – többek között egy nagy látogatottságú, nemzetközi ismertségű budapesti ifjúsági rendezvényt – százmilliós nagyságrendben támogattak. Ismerek jó néhány újságírót, akit kiutaztattak Amerikába. Egy ekkora üzletnél nem számít néhány százmillió forint egy kampányra.
(…)
Az interjút megismerheti a Heti Válasz aktuális lapszámában!