Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Kijelölte a közgyűlés a 47-es főút északi elkerülő útszakaszának nyomvonalát

A csütörtöki közgyűlésen a képviselő-testület kijelölte a 47-es számú főút Hódmezővásárhelyet elkerülő útszakaszának nyomvonalát. A napi 18.000 járművet is elérő forgalmat a település északi oldalán elvezető 13,5 kilométeres útszakasz mintegy 18 milliárd forintból épülhet meg, 85 százalékban uniós, 15 százalékban állami támogatás segítségével.

Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város április 5-i közgyűlésén a képviselő-testület kijelölte a 47-es számú főút Hódmezővásárhelyet elkerülő útszakaszának nyomvonalát.

A döntés szerint az elkerülő út a meglévő 47 sz. főút 193+466 km szelvényénél „T” csomóponttal ágazik ki északi irányba, majd az önkormányzati kezelésben lévő R2 és R1 számú öntözőcsatornák északi oldalán haladva éri el a Rárósi utat, amely külön szintben átemelésre kerül az elkerülő út felett. Az elkerülő nyomvonala ezt követően keresztezi a 45 számú főutat, az úttestek találkozása rombusz típusú, külön szintű csomópontként kerül kialakításra, majd továbbhaladva nyugati irányban, keresztezi a Régi – Kenyere – csatornát. Az összesen 13,5 kilométeres útszakasz ezt követően éri el a Mártélyi utat, ahol szintén külön szintű rombusz csomópont kiépítésére kerülhet sor, majd déli irányban halad tovább. A régi Tiszai út átemelésre kerül az elkerülő út felett. Továbbhaladva, az útvonal kikerüli a csatornázott területeket, és közel 60°-ban, külön szintben keresztezi a Tiszatenyő – Szentes – Hódmezővásárhely Népkert vasútvonalat, innen dél-nyugati irányban továbbhaladva a Hód – Mezőgazda Zrt. tulajdonában lévő sertéstelepet keletről megkerülve keresztezi a Bodzási utat, ahol csökkentett paraméterű csomópont kialakítására kerülhet sor. A 01206 hrsz-ú földút átemelése kerül a tervezett elkerülőn, amely déli irányban továbbhaladva a Szeged – Békéscsaba – Kötegyán – Országhatár vasútvonalat 70°-os szögben keresztezi, a vasút és a meglévő 47 sz. főút felett áthaladva elválási végcsomóponttal csatlakozik a meglévő 47 sz. főút 205+021 km szelvényéhez.

Az út kiépítése miatt az elzárt területek megközelítésére párhuzamos földutakat építenek. Az elkerülő út összköltége 18 milliárd forint, 85 százalékban uniós, 15 százalékban hazai forrásból valósul meg, a városnak a beruházáshoz pénzt nem kell biztosítania.

A kormány 2011-ben a gyorsforgalmi- és a főúthálózat hosszútávú fejlesztési programjának – 2011 és 2016 közötti – I. ciklusára határozta meg a hódmezővásárhelyiek elvárásainak megfelelő elkerülő út megépítését, a beruházást előkészítő tanulmányra az önkormányzat közel 144 millió forint támogatást nyert. Hódmezővásárhelyen a 47. sz. főút átkelési szakaszán az átmenő forgalom a 2011. november-december havi forgalomszámlálások alapján meghaladja a 18.000 jármű/nap értéket, mely forgalomnak közel 15 %-át nehéz gépjárművek teszik ki.