Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Lázár János: az elmúlt 100 év legnagyobb fejlesztése zajlik Hódmezővásárhelyen

Az elmúlt 100 év legnagyobb fejlesztéssorozata zajlik Hódmezővásárhelyen – nyilatkozta a Vásárhelyi Televíziónak Lázár János, a térség országgyűlési képviselője. Beszélt továbbá a térség nagyberuházásairól, munkaerő helyzetéről és az oktatási rendszerről is.

 

Zöld utat kapott a tram-train építése, amelynek nagy haszna, hogy Hódmezővásárhely és Szeged közelebb kerülhet egymáshoz. A két város között ugyanis napi szinten 10 ezer ember ingázik, így lerövidülhet a menetidő – hangsúlyozta Lázár János országgyűlési képviselő a Vásárhelyi Televíziónak adott interjúban. 

– Óriási eredményt értünk el, hiszen lezártuk a tram-train előkészítését, a szerződéskötéseket. 17 milliárd forint a 8 villamos-szerelvény beszerzése, amelyek a két város között járnak majd, és 9 milliárd forintért épül Hódmezővásárhelyen több mint 3 kilométer villamossín. A megállók kijelölve, a kiviteli szerződés alírva a Strabag céggel.  A beruházás első lépései akár heteken belül elkezdődhetnek – tette hozzá Lázár János.

 

Nem a korábban megállapított összeg duplája, hanem 25-30 milliárd forint között lesz a Hódmezővásárhelyhez kapcsolódó költség – hangsúlyozta továbbá Lázár János. Majd hozzátette: ettől függetlenül korszerűsíti a kormány a Békéscsaba-Szabadka vasútvonalat, amelybe Gyula is szeretne bekapcsolódni. A beruházásnak többek között az a célja: Szeged térségébe beintegrálják a vajdasági magyarokat. Az ottani fiatalok számára így biztosítva lehetőséget tanulásra, illetve munkavállalásra. Ez a két projekt azért fontos, mert így helyzetbe lehet hozni a dél-alföldi régiót, ezzel Hódmezővásárhelyt is.

 

 – Hódmezővásárhely ebben a kormányzati ciklusban két jelentős beruházásból részesült. 38 milliárd forint bruttó összegért, ami 27 milliárd nettót jelent, valósul meg a Hódmezővásárhelyt elkerülő, 47-es főútvonal korszerűsítése. Csak Hódmezővásárhely vonatkozásában 30 milliárdos nagyságrendben számíthatunk a tram-train kialakítására, plusz 26-30 milliárd forint lesz a vasúti pálya megépítése.  Ennyi pénz 100 éves távlatban nem került ezen a környéken elköltésre. Ez egy óriási infrastrukturális és életminőségbeli változás – tette hozzá az országgyűlési képviselő.

 

Lázár János arról is beszélt, hogy ilyen sikeres még nem volt a magyar gazdaság és soha ilyen alacsony nem volt a munkanélküliek száma hazánkban, mint most. 2010-ben Hódmezővásárhelyen 10-11 százalékos volt a munkanélküliség, mára 3 százalék alá csökkent. Soha nem volt ilyen alacsony az álláskeresők száma, soha nem volt ilyen magas az üres munkahelyek száma az elmúlt 3 évtizedben. És ez azt is jelenti, hogy aki akar, tud dolgozni, választhatja a munka világát és lehetőséget kap a teljesítésre – mondta.

 

– Mindeközben folyamatosan csökken a közfoglalkoztatottak száma – hangsúlyozta – ezzel párhuzamosan nő a piaci munkahelyeken dolgozók száma. Az elmúlt időszakban az országban létrejött 700 ezer munkahelyből 600 ezret a piaci szféra teremtett. A közmunka programban Hódmezővásárhelyen korábban 450-500 résztvevő helyett már csak 300-350-en dolgoznak, aki teheti, inkább a magasabb jövedelmet biztosító piaci munkahelyeket választja.

 

A munkáltatók és munkavállalók között létrejött megállapodásnak megfelelően emelkedett, jövőre pedig még tovább emelkedik a minimálbér. Mindez a fizetések további emelkedését hozza magával. A hazai bruttó átlagkereset 200 ezer forint volt 2010-ben, jelenleg ez 300 ezer forint. Lázár János kifejtette: mindez azt mutatja, hogy aki dolgozik, boldogulni is jobban tud, és világos, hogy a munkaalapú társadalmat érdemes tovább építeni. A kormány célja, hogy ne csak a munkahelyek száma, hanem a bérek is nőjenek. A gazdasági növekedés pedig lehetőséget ad munkaadóknak, hogy emeljék a fizetéseket – jegyezte meg.

 

– A jobban teljesítő vállalkozások magasabb adókat képesek fizetni. Hódmezővásárhelyen jövőre várhatóan 4 milliárd lesz a város adóbevétele, 10 éve mindössze 1,5 milliárd volt – jelentette ki Lázár János.

 

Táltos-ügy

Vásárhelyen rendben megkezdődött a tanév. A Táltos-iskola több mint 90 diákjáról gondoskodott az állam, a legtöbben a Klauzál Gábor Általános Iskolát választották – közölte Lázár János. Hozzátette: a vásárhelyi iskolarendszerből kiszakított iskolaépülettel 2011-ben szinte puccs-szerűen hozták létre a Táltost.  Súlyos felelősség terheli az akkori szervezőket is a kialakult helyzetért. Kilencven diák szüleit csapták be, azt ígérve, hogy gyermekeik biztonságban, jobb helyen lesznek, mint az állami, vagy egyházi iskolákban. Miközben kiderült: a szülőknek és a gyermekeknek csak ez utóbbi két fenntartó tud biztosítani garanciát. A Táltos-ügyben egyszerűen költségvetési csalásról volt szó, a gyermekek után járó normatívát vették fel. Becsapták a szülőket, krízishelyzetben magukra hagyták őket. A gyerekeket az elmúlt hetekben csak a város és az állam segítette, az iskola korábbi szervezői, fenntartói és haszonhúzói semmilyen segítséget nem adtak. Vásárhely érdeke, hogy magas minőséget biztosító iskolaváros legyen, ezért is fejlesztik az oktatási intézményeket. Jelenleg a Kalmár Szakképző Iskolában folynak felújítási munkák, rövidesen várható a Bethlen Gábor Református Gimnázium fejlesztése is, amelynek költségvetése elérheti a 3-4 milliárd forintot, de folytatódnak az általános iskolák és az óvodák felújításai is.

 

 

Megszakítás