Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Lázár János: a pápai légibázis hozzájárul az ország NATO-n belüli pozíciójához

Magyarország NATO-n
belüli pozícióihoz nagyban hozzájárul a pápai légibázis – mondta
Lázár János, az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti Bizottságának
fideszes elnöke a bizottság kihelyezett ülésén kedden Pápán.

A politikus felhívta a figyelmet, hogy megfelelő oktatási
szolgáltatásokat kell biztosítani a külföldi katonák és a
Boeing-alkalmazottak gyermekei számára. Ugyancsak kiemelte, hogy
szükség van megfelelő közlekedési infrastruktúrára, korszerű és
biztonságos közútra, a várhatóan növekvő forgalmi igények
kielégítésére a 83-as főúton az M1-es autópálya és Pápa közötti
szakaszon.

Kontrát Károly, a bizottság fideszes tagja úgy vélekedett: “a
kormány megpróbál kifarolni” a 83-as főút korszerűsítése mögül.
Csupán a jelenlegi nyomvonalat tervezik megerősíteni, holott ez az
út “életveszélyes” – hangoztatta. Olyan útkorszerűsítésre lenne
szükség, amely a következő 25-30 évben megfelelne a követelményeknek
– tette hozzá.

Lázár János komoly sikernek minősítette, hogy a pápai
repülőtéren állomásozik a légi szállítási flotta, amely 12 ország,
köztük 10 NATO tagország együttműködésével valósult meg a NATO
Stratégiai Légi Szállítási Képesség (SAC) nevű program keretében.

A SAC program megvalósításának eddigi fázisairól Horváth József
vezérőrnagy, a HM Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség
vezérigazgatója tájékoztatta a honvédelmi bizottságot. Egyebek közt
elmondta: a pápai légibázison három amerikai gyártmányú C-17-es
Globemaster típusú repülőgép állomásozik. Az első óriásszállító-gép
júliusban, a harmadik októberben érkezett. A légibázison eddig
összesen 9,1 milliárd forintot fektettek be, amelyhez Magyarország
mintegy 2,2 milliárd forinttal járult hozzá. A további
fejlesztéseket 95 százalékban a NATO finanszírozza. A teljes
beruházás 2012-ben fejeződik be.

A vezérőrnagy kérdésre válaszolva közölte: magyar pilóta
egyelőre nem repüli a C-17-eseket. Magyarország egy évben 50 órával
rendelkezik a gépek repülési idejéből, amely 3.500 óra évente.

Szeretnék elérni, hogy a légi szállítási flottát támogató NATO
ügynökség (NAMA) főhadiszállását Magyarországra helyezze át. Erre
2010 végéig sor kerülhet – mondta az MTI-nek Horváth József.

A bizottsági ülésen Kovács Zoltán, pápai polgármestere egyebek
között a légibázison szolgálatot teljesítő külföldiek gyermekeinek
oktatásával kapcsolatos finanszírozási gondokat vetette fel.
Elmondta: nem kapnak normatívát azok után a diákok után, akik tanév
közben kapcsolódnak be az oktatásba.

A felmerült problémákra reagálva a bizottsági elnök
kijelentette: koordinátorra lenne szükség kormányzati szinten, hogy
elháruljanak az adminisztratív és technikai akadályok,
gördülékenyebb legyen a szállítmányok beléptetési rendszere az
országba, a korszerű közlekedési infrastruktúra pedig javítsa a
projekt versenyhelyzetét.

(MTI)