Legismertebb alkotásait ajándékozta szülővárosának, Hódmezővásárhelynek Eifert János fotóművész szerdán, a képekből kiállítás nyílik a Tornyai János Múzeum bejárati előcsarnokában.
A három tucat kép – vintage-, illetve mesterkópia – a hetvenéves Eifert János öt évtizedes fotográfiai tevékenységének keresztmetszetét adja. A fotók mindegyike bejárta a világot, a hazai és nemzetközi kiállításokon, valamint a művész önálló tárlatain bemutatva díjakat és elismerést szereztek nemcsak alkotójuknak, hanem a magyar kultúrának, a hazai fotóművészetnek is – közölte Elek András, a közgyűjtemény sajtóreferense.
A művek között olyan korszakos alkotások is szerepelnek, mint a Vágta, a Cirkusz, a Tánc, a Kertész keze című vagy a világhírű pantomimművészt Marcel Marceau-t ábrázoló felvételek. Látható néhány személyes hangvételű kép, többek között a Fodor Józsefet, Lőrincz Katit és Katát bemutató művek, illetve több különleges lírai hangvételű akt is. Az átadott fotográfiák között a legrégebbi alkotás az 1967-ben született Fénytvirágzó fa című tájkép, a legújabb pedig a tavaly készült Tánc/Test/Tanulmány 2 címet viselő mű.
Eifert János, a hazai fotóművészet egyik legismertebb képviselője 1943-ban született Hódmezővásárhelyen. Pályafutását a Honvéd Táncegyüttesben kezdte táncosként. Vidéki és külföldi útjain állandóan fényképezett, erre bíztatta az együttes akkori koreográfusa, Novák Ferenc is.
A nemzetközi fotós életbe Vágta című, vágtató kuvaszokat megörökítő fotójával robbant be, azóta kétszáz önálló kiállítása volt, hétszáz csoportos tárlaton szerepelt, képeivel 168 díjat, nagydíjat, különdíjat és diplomát érdemelt ki. Fényképei, képriportjai, írásai rendszeresen jelennek meg a szaksajtóban, hazai és külföldi lapokban, könyvekben, kiadványokban, az elektronikus sajtóban.
Munkásságát nem lehet egységes stíluskategóriákba rendezni, sokoldalú, folyamatosan megújuló, kísérletező alkat. Tánc-, aktfotói, természetképei és az alkalmazott fotói alapozták meg ismertségét. Tanárként, előadóként, szakíróként és szakértőként is tevékenykedik. Eifert János szerint a fotográfia olyan játék, melyben a képzelet és valóság határán egyensúlyozik a képíró.
(MTI)