A vasárnap nyíló hatvanadik Vásárhelyi Őszi Tárlathoz kapcsolódva a festészet, valamint a politikum és a társadalom kapcsolatát bemutató kiállítás nyílik a hódmezővásárhelyi Emlékpontban.
Nagy Imre művészettörténész, a szombattól látható kiállítás kurátora elmondta: a Tornyai János Múzeum képzőművészeti gyűjteményéből válogatta össze a tárlat anyagát, olyan műtárgyak közül, melyeket a közgyűjtemény fenntartói – Hódmezővásárhely városa, Csongrád megye, illetve a kulturális minisztérium – vásároltak az évtizedek során az Őszi Tárlatok alkotóinak műveiből.
A kiállításon látható másfél tucat mű között olyan, mára már emblematikussá vált festmények szerepelnek, mint Szalay Ferenc a Rákosi-diktatúra kegyetlen világára visszatekintő Azok az ötvenes évek című alkotása, amely a kuláküldözés és a „csengőfrász” megrázó motívumát dolgozza fel lírai festői eszközökkel.
A legdirektebb tartalmú és üzenetű mű Patay László Tárgyalás című nagyméretű kompozíciója. A művész a Reagan–Gorbacsov-találkozó apropóján a világpolitika aktuális eseményeire reflektáló művet készített 1986-ban.
Az alföldi művészekre jellemző társadalmi és szociális érzékenység több alkotáson is megjelenik, közülük a legmegrázóbb, mára már ikonikussá vált darab Fejér Csaba Vak hordár című alkotása. Évtizedeken át a vásárhelyi főtér elmaradhatatlan alakja volt a falnak támaszkodva a kuncsaftjait váró idős férfi, aki hámmal magára erősített taligáján cipelte át a városon a nehéz csomagokat, szekrényeket, ágyakat és különböző teherárukat.
A kiállított alkotások között az adott kor társadalmi feszültségeit boncolgató témák is megjelennek. Lóránt János Közmunkások című alkotása jelenünk foglalkoztatási problémáira reflektál, de láthatóak szimbolikus jelentéstartalmú művek is, például Juhász Sándor Sírbatétel – félelem a haláltól című festménye, amely az elmúlás mindenkire érvényes gondolatát fogalmazza meg.
(MTI)