Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Program a kreatív iparágak megmentésére

Hódmezővásárhely vezetésével, nyolc ország tizenegy
partnerével karöltve született meg a
Ceramica projekt. Az együttműködés célja olyan hatékony megoldások és eszközök
feltárása, amelyek segítségével a kreatív iparágak a helyi gazdaságok korszerű,
21. századi húzóágazataivá válhatnak. A program fontos állomásához érkezett: a
Vásárhelyen működő, kerámiaiparra épülő kismesterségek jelenlegi helyzetét
térképezték fel, egy konferencia keretében pedig megvitatták az érintettekkel a
jövőre vonatkozó terveket.

Fontos állomásához érkezett a Hódmezővásárhely
által vezetett Ceramica projekt. A nyolc ország tizenegy partnerét tömörítő
program keretében egy olyan hatástanulmány készült el, amelyből világosan
kiderül, hol tartanak ma a vásárhelyi, kerámia iparra épülő kismesterségek, és
milyen jövő állhat előttük.

– Vásárhelyen kiemelt szerepe van a
kerámiának, az ipar, a fazekasság, és a művészet terén egyaránt. Fontos, hogy megóvjuk a népi mesterségeket az elkövetkező generációk számára is, ami a Ceramica pályázat egyik alapvető célja
– hívta fel a figyelmet Almási István köszöntő beszédében. Az
alpolgármester szerint hasznos lépés lenne, ha bevezetnék az iskolákban a
különféle népi mesterségek gyakorlati oktatását, amelynek köszönhetően nem tűnne el például a vásárhelyi
hímzés.

Varga Anikó projektmenedzser
elmondta: a partnerek abban is megegyeztek, hogy nem elégednek meg csupán a
kismesterségek életben tartásával, hanem húzóágazattá szeretnék tenni azokat az
adott régióban. Ebben segítségükre lesz az a hatástanulmány is, amelyet
Kalmár Ágnes, egy közvélemény-kutatás alapján készített, és mutatott be a konferencián.

A tanulmány feltárja, milyen
problémákkal küzdenek jelenleg a kismesterségeket űzők.

– A kisvállalkozók esetében például
komoly tőke kell a vállalkozás elindításához, de nehezíti helyzetüket a
rengeteg adó és az adminisztráció, valamint az olcsó, távol- keleti tömegáru
beáramlása is – részletezte Kalmár Ágnes, hozzátéve: szerencsére
azért akadnak pozitív példák is.

A szakember szerint ilyen a
cserépkályha készítés, de szintén eredményes a kézműves iparművészet is. A pozitív
példákat szállítók közül sokan többnyelvű honlapot is működtetnek, így nyitnak
a külföldi piacok felé.

Kalmár Ágnes minden eddigi
projekt legsikeresebbjének az immár 12. alkalommal megrendezésre kerülő Kerámia
Szimpóziumot tartja, hiszen – mint hangsúlyozta -, ez egy olyan gyakorlat,
melyet érdemes jó példaként bemutatni a partnereknek.