Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Rodolf Hervé új színt hozott a fotográfia világába

On the ground 1989-94 címmel nyílt tárlat Rodolf Hervé munkáiból az Emlékpont időszaki kiállító termében. A mintegy félszáz fotó és videó installáció a rendszerváltozás társadalmi és kulturális változásait jeleníti meg egy olyan fotós szemüvegén át, aki magyar gyökerekkel büszkélkedhet, de élete nagy részét külföldön, Franciaországban töltötte.

Az Emlékpont három évvel ezelőtt adott otthont Lucien Hervé képeiből álló kiállításnak, most pedig fiának, Rodolf Hervének az életművéből mutat be egy szeletet ugyanabban a térben. Elkán László Hódmezővásárhelyen látta meg a napvilágot, majd a világ Lucien Hervéként, az építészeti fotográfia megújítójaként ismerhette meg. Ahogy sokan, úgy Rodolf sem tudta kivonni magát apja vizuális nyelvezete alól, ő mégis arra törekedett, hogy megtalálja saját útját. Eifert János szerint ezt sikerült is megvalósítania, hiszen egy teljesen új színt hozott a fotográfia világába. 

– Mert egy teljesen új hangvételt, eszköztárt használni képei készítésekor. Az itt látható fotók egyik jellemzője és érdeme, hogy közel került az emberekhez. A képek főleg a fiatalokat mutatták be, nem ellenfényes, retusált világba helyezve őket, hanem a maga kegyetlen valóságában, a belső vívódásaikat, a kínlódásaikat, azt a prést, amelyet a történelem a 20. század emberére nagy kegyetlenül rányomott, bélyegét hagyván testén és lelkén – mondta Eifert János fotóművész.

Rodolf Hervé 1989 utolsó napjaiban érkezett Magyarországra. A rendszerváltozás olyan hatást gyakorolt rá, hogy több éven keresztül itt maradt és megörökítette  azt az átmeneti korszakot, mely társadalmi és kulturális változásokat hozott. A kiállításon ezért a fővárosi épületek és utcák átalakulását megörökítő fotók mellett portrék is kiemelt helyet kapnak, új jelenségeként például a hajléktalanokat is lencsevégre kapta. A tárlatot az a Verebes György festőművész nyitotta meg, aki maga is személyes átélője és részvevője volt az akkori eseményeknek, és személyesen is találkozhatott Rodolf Hervével. Szerinte a fotós nézőpontját a szubjektív objektivitás jellemezte.

A vásárhelyi anyagot rendező Sandly Orsolya pedig igazi örömhírrel szolgált, ugyanis Lucien Hervé özvegye 30 alkotást ajánlott fel Hódmezővásárhely városának, mely fele-fele arányban tartalmazza férje és fia fotóit. Ezek átvételére egy későbbi időpontban kerül sor.