Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Szocreál stílusú képek utaztak Hómezővásárhelyről

A Rákosi−korszak festészetét bemutató debreceni kiállításra három
szocreál stílusú alkotást kölcsönöz a hódmezővásárhelyi Emlékpont
Múzeum, ahonnan kedden indították útba a festményeket.

A debreceni Modem Modern és Kortárs
Művészeti Központban júliusban nyíló kiállításon bemutatják Benedek
Jenő Mit láttam a Szovjetunióban? című, nagyméretű, 1950-ben készített
olajfestményét, Czene Bélának a békekölcsön jegyzésről szóló munkáját
és Kiss Ernő Rendőr leszek, az új nemzedék című alkotását. Utóbbi kép
egy parasztlány rendőrré válásának egyik momentumát örökítette meg, azt
a pillanatot, amikor a társak körülveszik, és először próbálja fel az
egyenruhát.
A képeket Hódmezővásárhely is kölcsön kapta öt évre
a Magyar Nemzeti Galériától a kiállítóhely megnyitásakor. Most a
debreceni kulturális központ és a fővárosi intézmény között kötött
külön engedéllyel utazhatott el a három alkotás.
Az elszállított
festmények helye nem marad üres a hódmezővásárhelyi múzeumban:
kiállítják ugyanis a nemzeti galériától szintén kölcsön kapott Scholtz
Erik-képet, mely a Falu ünnepe címet viseli. Két magángyűjtőtől
származó festményt is láthat a közönség: Diener Dénes Rudolf fiatal
tervezőmérnököt ábrázó olajfestményét, valamint egy ismeretlen művész
Az új traktor című alkotása is a falra kerül.
A most Debrecenbe
került festmények novemberben, az ottani tárlat zárását követően
kerülnek ismét vissza a dél-alföldi településre.
A
Hódmezővásárhelyről Debrecenbe utazó képek közül Benedek Jenő Mit
láttam a Szovjetunióban? című alkotását a szocreál stílus egyik
remekeként tartják számon a korszakkal foglakozó művészettörténészek. A
festményért az alkotó az elsők között vehette át a Munkácsy- díjat.
(MTI)