Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Teljes az inkompetencia a kompetencia alapú tankönyvek kiadása terén?

A kompetencia alapú oktatáshoz szükséges tankönyveket az iskolák nem tudják beszerezni,  egy részüket még meg sem írták. Internetről letöltött, fénymásolatokban terjesztett anyagokból oktatják nap, mint nap a gyermekeket, annak ellenére, hogy az uniós támogatásban részesülő intézményeknél a tankönyvek beszerzéséhez szükséges forrás is rendelkezésre áll. Teljes az inkompetencia a kompetencia alapú tankönyvek kiadása terén? A mai parlamenti ülésnapon dr. Lázár János polgármester, országgyűlési képviselő Hiller István oktatási minisztert kérte számon.

A mai parlamenti ülésnapon dr. Lázár János polgármester, országgyűlési képviselő dr. Hiller István oktatási minisztert kérte számon, amiért a kompetencia alapú oktatáshoz szükséges tankönyvek nem állnak az oktatási intézmények rendelkezésére.

Dr. Lázár János elmondta: 2004-ben a kormány a kompetencia alapú oktatáshoz szükséges tankönyvek és segédanyagok beszerzésére a Sulinova Kft-t jelölte ki, természetesen közbeszerzés és pályáztatási eljárás nélkül. A Sulinova által kifejlsztett tankönyvek kiadását és terjesztését a Kompetencia Konzorcium végzi.

– A 12 évfolyamos oktatásban a kompetencia alapú oktatáshoz 500 könyvre lenne szükség, amelyből jelenleg összesen 18 könyv áll rendelkezésre. A pedagógus társadalom elfogadva a kompetencia alapú oktatás fontosságát az intézményekben egy honlapról kénytelen a tananyagot letöltögetni, majd ezt fénymásolja és sokszorosítja, hogy a tanítást napról-napra folytatni lehessen. Az már csak hab a tortán, hogy az uniós felzárkóztatás keretében a TÁMOP pályázati rendszer forrásokat is biztosít a szükséges tankönyvek beszerzéséhez, tehát jelen pillanatban az Európai Uniós pályázatokkal támogatott iskolákban megvan a fedezet a szükséges tankönyvek beszerzéséhez, csupán a tankönyvek hiányoznak – részletezte a polgármester.

Az Oktatási Minisztérium szerint van megoldás – folytatta dr. Lázár János – a fénymásolás költsége elszámolható a fejlesztési ügynökség felé az Európai Uniós pályázatokban.

– Képviselőtársaim ízlésére bízom, hogy ez lenne-e a 21. századi modern oktatás, amit a gyermekeinknek biztosítanunk kell. Mivel azonban Magyarországon vagyunk, a helyzet még ennél is bonyolultabb: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szerint viszont a fénymásolás költségei nem számolhatóak el, a digitális tankönyv fogalmát pedig nem ismeri a fejlesztési ügynökség 2009-ben – fogalmazott a városvezető.

Hódmezővásárhely polgármestere hozzátette: kiemelten fontosnak tarja a kompetencia alapú oktatást, amely rengeteg lehetőséget rejt a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek felzárkóztatásában, ezért különösen fontos, hogy minden feltételt biztosítson az illetékes szaktárca a program zavartalan és magas színvonalú megvalósításához.

Dr. Hiller István válaszában elmondta: 2008 tavaszán a Kompetencia Konzorcium valamennyi oktatási program tankönyvvé nyilvánítható információhordozói esetében elindította a tankönnyvvé nyilvánítási eljárást az oktatási hivatalnál. Valóban vannak olyan tankönyvek, amelyek kizárólag digitális formában elérhetőek, de ezek száma a miniszter szerint nem jelentős.

A tankönyvvé nyilvánítási eljárás folytatásaként várhatóan a hozzáférhető könyvek száma emelkedni fog – tette hozzá dr. Hiller István.

A választ dr. Lázár János nem fogadta el.