Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Tram train Hódmezővásárhely és Szeged között

Naponta mintegy nyolcezer ember közlekedik Vásárhely és Szeged között. Az ő utazásukat tenné gyorsabbá, kényelmesebbé és biztonságosabbá a tram train, amely a két település között a már meglévő vasúti pályavonalat használná, Vásárhelyen viszont 3,3 kilométernyi sínpárt fektetnének le –tájékoztatott Mucsi László, a Városfejlesztési és Üzemeltetési Iroda vezetője.

Az európai tapasztalatok szerint a tram train az az alternatíva, amelyért az emberek hajlandók letenni az autót és tömegközlekedési eszközre szállni. A tram train ugyanis egy kötöttpályás közlekedési eszköz, emiatt az egyik legbiztonságosabb és jóval gyorsabb is, mint a személygépkocsi vagy a busz. Gyorsasága abban rejlik, hogy belterületen is akadályoktól mentesen haladhat. Vásárhely és Szeged esetében, belárostól-belvárosig mintegy harminc perc a tervezett menetideje. Az autóval szemben az is mellette szól, hogy nem kell parkolóhelyet keresni, illetve parkolójegyet fizetni.

 

A város képviselőtestülete elfogadta a tram train Vásárhelyen belüli útvonaltervét, így az a kisállomástól az Ady Endre utcán keresztül haladva a Bethlen Gimnáziumnál kanyarodik rá a Szőnyi utcára, onnan az Andrássyra, majd végigmegy a Bajcsy-Zsilinszky utcán, s végül a Nagyállomás lesz a végállomása, ahol több szerelvény számára alkalmas megállót alakítanak ki.

– A tervezők azért is ezeket az utcákat választották, mert elég szélesek ahhoz, hogy középen lehessen villamossávot kialakítani úgy, hogy mind a két oldalán megfelelő, biztonságos közlekedési sáv megmaradhasson a gépjárműforgalom számára. Az Andrássy úton lenne egy olyan megálló, ahol dupla sínpár épülne annak érdekében, hogy a szembejövő szerelvények el tudják egymást kerülni, mert egyébként a jelenlegi tervek szerint az egész város területén csak egy pálya kerülne lefektetésre – mondta Mucsi László, a Városfejlesztési és Városüzemeltetési Iroda vezetője.

A tram train belterületen villamosként közlekedik majd, a két város között azonban dízel üzemmódban, ugyanis így az előzetes számítások szerint 30 százalékkal gazdaságosabb lesz az üzemeltetés.

A beruházás meglehetősen sok időt vesz idénybe, még körülbelül két éves előkészítő munkára van szükség. Ennek az az oka, hogy mivel Magyarországon még nem működik ilyen közlekedési eszköz, minden szabályozást most kell kidolgozni, s csak azután kezdődhet meg a kivitelezés. 

– Szegeden mintegy 50-100 méter sínt kell lefektetni. A vasúti átalakításokat a MÁV-val közösen végezzük. Ennek során nem a sínfektetés a fő feladat, hanem a vezérlés, irányítástechnika, és Hódmezővásárhelyen mintegy 3,3 km sínpárt le kell fektetni, így a kivitelezés számításaink szerint egy évet biztosan igénybe fog venni – tette hozzá az irodavezető. 

Ez tehát azt jelenti, hogy a kivitelezés leghamarabb 2014-ben kezdődhet meg, s Magyarország első tram train-je előreláthatólag 2015-ben szállíthatja az első utasokat.