„Tram Train” integrált villamos- és nagyvasúti rendszer bevezetése Hódmezővásárhely és Szeged viszonylatában és villamos fejlesztés Hódmezővásárhelyen – előkészítés (RMT elkészítése)
KÖZOP 5.4.0.-09-2010-0003
„Tram Train” integrált villamos- és nagyvasúti rendszer bevezetése Hódmezővásárhely és Szeged viszonylatában és villamos fejlesztés Hódmezővásárhelyen – előkészítés (RMT elkészítése)
Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata a Közlekedés Operatív Program támogatási rendszerében pályázatot nyújtott be a „Városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése” című felhívás keretében, amelyet támogatásra érdemesnek találtak.
A döntés értelmében 100 % támogatásban részesült a projekt, költségszerkezete a következő:
Projekt bruttó összköltsége: 160 623 000 Forint
Támogatási intenzitás: 100 %
Finanszírozási forma: 158 623 000 Forint szállítói finanszírozás (RMT)
2 000 000 Forint utófinanszírozás (közbeszereztetés)
A pályázat keretében, Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatával szorosan együttműködve, egy olyan megvalósíthatósági tanulmány kidolgozása készült el, amely feltárja az alternatív megoldásokat a helyi villamosfejlesztés és a helyközi nagyvasúti rendszer vonatkozásában.
A tervek szerint, amely elképzelés nemzetközi körökben a „TramTrain” nevet viseli, Hódmezővásárhely városi villamos vasútja a nagyvasúti pálya igénybevételével kapcsolódna Szeged kötöttpályás közlekedési hálózatához. Ez lehetővé teszi, hogy a két szomszédos város közlekedéshálózata, szerves egységet képezve szolgálja az utazóközönség kényelmét és erősítse a dél-alföldi régió gazdasági versenyképességét is.
A két város közötti a közlekedési kapcsolatok megfelelőnek mondhatók, a fejlesztés a közvetlen, átszállás-mentes utazás menetidő-megtakarításával és akadálymentes kényelmével, környezetbarát, biztonságos és vonzó kínálatával ad többet.
Az utazási szokások és igények felmérése a tanulmány készítése során megtörtént. Hetente többször utazik Szegedre a hódmezővásárhelyi lakosok 11%-a, az algyőiek 55%-a. Mindkét településről a helyközi autóbusz illetve a személygépkocsi a szegedi utazások fő eszköze.
![]() |
A Szegedi utazások eszközök szerinti megoszlása a hódmezővásárhelyi illetve algyői lakosok körében |
A fentiek alapján egy átlagos munkanapon kb. 8000 utazás történik a két irányban közvetlen Hódmezővásárhely és Szeged között, míg 7000 Algyő és Szeged között.
![]() |
Napi utazási igények Hódmezővásárhely, Algyő és Szeged között (továbbutazók nélkül, két irány együtt) |
A Megvalósíthatósági Tanulmány négy alapesetet vizsgál a műszaki tartalom vonatkozásában a közlekedési és fejlesztési lehetőségek figyelembevételével:
„I” Elővárosi motorvonatok beállítása
„II” Elővárosi vonatok összekötve Szegeden a villamossal
„III” Elővárosi vonatok bevezetve Hódmezővásárhelyre
„IV” Elővárosi vonatok mindkét városba bevezetve.
„I” változat: A vasúti szolgáltatás elővárosi jellegű fejlesztése Hódmezővásárhely és Szeged között:100 km/h sebesség a vasúti pályán, csúcsidőszakban 30 perces ütemes menetrend, új, korszerű vasúti járművek.
„II” változat: A vasút és a szegedi villamos összekötése tramtrain rendszerben, hódmezővásárhelyi villamosvasút építése nélkül: 100 km/h sebesség a vasúti pályán, összekötés Rókuson a szegedi 1-es villamosvonallal, 20 (csúcsidőn kívül 30) perces ütemes menetrend, tram-train járművek.
„III” változat: Hódmezővásárhely villamosvasúti fejlesztés tramtrain rendszerben, Szeged-Rókus pu-n közös peronos átszállási kapcsolattal: 100 km/h sebesség a vasúti pályán, Hódmezővásárhelyen közúti vasút építése (kevesebb kötöttséggel), 20 (csúcsidőn kívül 30) perces ütemes menetrend, train-tram járművek. A helyközi autóbuszjáratok számának csökkentése.
„IV” változat: Hódmezővásárhely – Szeged közötti tramtrain rendszer bevezetése hódmezővásárhelyi villamosvasúti fejlesztéssel: 100 km/h sebesség a vasúti pályán, Hódmezővásárhelyen közúti vasút építése, összekötés Rókuson a szegedi 1-es villamosvonallal, 20 (csúcsidőn kívül 30) perces ütemes menetrend, tram-train járművek. A helyközi autóbuszjáratok számának csökkentése.
A fentiekben bemutatott változatelemzés végkövetkeztetése szerint a „IV” koncepció-változat került kiválasztásra. Az előkészítés során vizsgálták a tervezők a változatok műszaki, forgalmi előnyeit , beruházási, működési költségeit, társadalmi hasznosságát. A nyomvonal Hódmezővásárhely nagyállomástól indul, a városban villamos nyomvonal kerül kiépítésre, ami Népkerten csatlakozik rá a nagyvasútra (135. sz. vv.). Szeged-Rókus állomáson megépül a nagyvasút és a szegedi 1-es villamos összeköttetése.
A tervek szerint a villamos vasút építése Hódmezővásárhelyen az alábbi 3,3 km hosszú útvonalat érinti:
Hódmezővásárhelyi Népkert vasúti megállóhely – Ady Endre utca – Tóalj utca – Szőnyi utca – Andrássy utca (47. sz. főút) – Bajcsy-Zsilinszky Endre utca – Hódmezővásárhely, Nagyállomás. A tervezett villamos vasúti pálya kialakítása a meglévő út és csomópontok átépítésével történik. A tervezett nyomvonalon egyvágányú, többnyire középfekvésű pálya épül, kitérő szakasz létesítésére egy helyen kerül sor.
Tervezett megállóhelyek
Megállóhelyek az alábbi helyeken létesülnek:
Hódmezővásárhelyi – Népkert vasúti megállóhely
- Bartók B. u.
- Tóalj u.
- Kossuth tér
- Andrássy út
- Kálvin János tér
- Hódmezővásárhely, Nagyállomás
![]() |
Az „A” nyomvonalváltozat és megállóhelyei (500m-es gyaloglási távolságokkal) |
A fenti ábrán jól látható, hogy a nyomvonal 500 m-es gyaloglási távolságán belül helyezkedik el a lakótelepek tömbházainak többsége, így a város lakosainak nagy része közvetlenül is igénybe veheti ezt a közlekedési eszközt.
Villamosvasúti pálya kialakítása:
Hódmezővásárhelyi Népkerten a mai csonkavágányból való kiágazással épül ki a mintegy 3,3 km hosszú, egyvágányú villamosvasúti pálya Hódmezővásárhely belterületén. A városban nagyrészt középfekvésű, a közúttól gömbsüvegsorral elválasztott villamos vonalvezetés került kialakításra.
A belvárosban 5 közbenső megállóhellyel és egy kétvágányos, középperonos elrendezésű fejvégállomással számoltak a tervezők. A zavarmentes közlekedés érdekében egy forgalmi kitérőt vettek figyelembe az Andrássy út elején. A 35 m hosszú peronok a beszerzendő jármű padlómagasságához igazodva sk+30cm magasságúak lesznek, a peronok megközelítése során az esélyegyenlőség biztosításra kerül (rámpás kialakítás max. 5% eséssel).
A vonal kiindulási pontja Hódmezővásárhelyi Népkert vasútállomás, a tramtrain járművek ide érkeznek meg Szeged irányából, és haladnak be a városba közúti vasúti járműként. Hódmezővásárhelyi Népkert vasútállomástól elindulva a tervezett villamosvasúti vonal az Ady Endre utcai útpályán halad középfekvésben, egyvágányos burkolt felépítménnyel a közúttól gömbsüvegsorral elválasztva. (Füvesített vágány építésére is van lehetőség.) A nyomvonal kijelölésénél a bal oldali útpálya szélét helyben hagyták azért, hogy az útpálya melletti fasort ne kelljen érinteni.
Az Ady Endre utca – Tóalj utca körforgalmú csomóponton átvezetve az új villamosvasúti nyomvonal a Hősök tere – Szőnyi utca útvonalon éri el az Andrássy utat. A Hősök terénél a megállóhelyet a meglévő buszmegállóval egy vonalban helyezik el.
A Szőnyi utcában a villamos burkolt felépítménnyel, a közúttól gömbsüvegsorral elválasztva vezet az útpálya nyugati oldalán. A mai útpálya szélessége csökken, ezért az utca egyirányú kialakítására van szükség.
A zavarmentes közlekedés érdekében forgalmi kitérő került kialakításra oldalperonokkal az Andrássy út elején. Az Andrássy úton a villamos középfekvésben halad, a megállóhely a Bocskai utca torkolata (távolsági autóbusz pályaudvar bejáró útja) elé kerül.
A nyomvonal az Andrássy utca és Bajcsy-Zsilinszky Endre utca keresztezésében lévő turbó körforgalmi csomóponton halad át. A megállóhely a csomópont után került elhelyezésre.
A Bajcsy-Zsilinszky Endre utcában a nyomvonal középfekvésben vezet, majd fordul be a tervezett körforgalmú csomóponton keresztül a Hódmezővásárhely nagyállomás előtti területre, ahol kétvágányos fejvégállomás került kialakításra dupla szerelvény hosszú középperonos (70 m) elrendezéssel.
A tervezett kötöttpályás létesítmény végigvezetése Hódmezővásárhely belterületén, meglévő kiépített aszfalt burkolatú utcákon történik.
A tervezett keresztmetszeti elrendezés: a középpályás egyvágányú elrendezés mellett kétirányú egy forgalmi sávos, minimálisan 3,50 méter széles útpálya, kiemelt szegélyekkel. A meglévő utak szélessége általában nem elegendő a villamospálya létesítésére, így ezért általában kismértékű útszélesítésre van szükség.
Jelzőberendezés
A villamosvonalon létesítendő forgalmi kitérőt rugós visszacsapó váltóval és ellenmenet kizáró jelzőberendezéssel kell ellátni. A kétvágányú fejvégállomásra végállomási jelzőt és elektromos állítású váltót kell kiépíteni. Az ellenmenet kizárást a végállomási jelzővel kell megvalósítani.
A városon belüli szakaszon, a forgalmas közúti kereszteződéseknél a villamos előnyben részesítését megvalósító közúti fedezőjelző berendezést, jelzőlámpás csomópontok esetén bejelentkezést kell kiépíteni.
Kerékpártárolás
A városi nyomvonal mentén az alábbi kapacitású kerékpártároló építése javasolt:
Megállóhely | Férőhely |
Nagyállomás | 100 |
Kálvin János tér | 80 |
Andrássy u. (Bocskai u.) | 80 |
Kossuth tér | 80 |
Tóalj u. | 80 |
Bartók Béla u. | 80 |
Hódmezővásárhelyi Népkert | 100 |
Összesen: | 600 |