Közel 100 millió forintot nyert Hódmezővásárhely az „Együtt, hogy jobb legyen” TÁMOP (3.3.2-08/1-2008-0064) program keretében. A pályázat halmozottan hátrányos helyzetű és roma gyerekek iskolák közötti
szegregációjának csökkentését, az óvoda korai fejlesztést támogató
szolgáltatások elérését, az integrált nevelést támogató módszertanok
alkalmazását célozza meg. Kiemelt célként kezeli az érettségit adó képzési
formákban, illetve a minőségi szakképzésben továbbtanulók arányainak javítását. Pályázati összefoglaló.
Hódmezővásárhely és a Hódmezővásárhelyi Többcélú
Kistérségi Társulás konzorciumban valósítják meg a település esélyegyenlőségi
intézkedési tervét. Együttműködő partnerként vesznek részt a nem önkormányzati
oktatási intézmények, biztosítva az egész oktatási hálózatra kiterjesztett
integrált nevelés feltételeit. Kiemelt pontként kezeljük az átmenetek
erősítését, az óvodákban a korai szociális kompetenciák fejlesztését illetve a
pályaorientációs program teljes körű kidolgozását és megvalósítását.
Hódmezővásárhely stratégiai létkérdése, hogy milyen
közoktatási rendszert és kínálatot működtet. Elsődleges feladata a
fenntartható, demográfiai és munkaerő-piaci igényekhez jól igazodó kínálat
biztosítása, óvodától a felsőfokú tanulmányokig vonzó, korszerű tudást
biztosító képzések lehetőségének megteremtése.
Felismerve, hogy a térség
gazdasági növekedését és versenyképességét nem lehet megteremteni az ott élő
munkavállalók képzettsége nélkül, az oktatási rendszer minőségének és
hatékonyságának javítása azonnali feladat. Hódmezővásárhely Közgyűlése 2006.
november 14. napján fogadta el Közoktatási koncepcióját, majd Intézkedési
tervét, mely az integráció városi szintű megvalósítását tűzte ki feladatul,
annak követelményével, hogy a város valamennyi pontján élő, valamennyi gyermek
ugyanolyan színvonalú iskolában tanulhasson.
Ehhez a célkitűzéshez
szakmai támogatásként járult hozzá a HEFOP 2.1.5/b konstrukcióban a „Kéz a
kézben“ című projekt, melynek folytatásaként valósul meg a TÁMOP-3.3.2-08/2-2008-0064
számú „Együtt, hogy jobb legyen“ program. A projekt 99.994.722 Ft támogatásban részesült.
A pályázat projektmenedzsmentjének vezetője, Farkas
Zsuzsanna, tanár.
Pénzügyi vezetője Dékány Éva, mérlegképes könyvelő.
A program szakmai vezetője Patócs Anikó, tanár,
intézményvezető.
A pályázat halmozottan hátrányo helyzetű és roma gyerekek iskolák közötti
szegregációjának csökkentését, az óvoda korai fejlesztést támogató
szolgáltatások elérését, az integrált nevelést támogató módszertanok
alkalmazását célozza meg. Kiemelt célként kezeli az érettségit adó képzési
formákban, illetve a minőségi szakképzésben továbbtanulók arányainak,
lemorzsolódásának javítását.
Hosszú távú célok
–
A
város összes intézményében sikerül fenntartani a szegregációmentes
környezetet. Az
óvodákban elkezdett programok kiterjednek a város összes óvodájára, az
óvoda-iskola átmenet programjának működtetésével csökkennek az iskolai
kudarcok. A
HHH-gyermekek felzárkóztatására vertikális együttműködés zajlik óvodától a
középfokú iskoláig valamennyi intézmény részvételével. Sikeres
pályaorientációs tevékenység zajlik Hódmezővásárhely szakközépiskoláinak
bevonásával Horizontális
együttműködés az egyes szektorok szakemberei között (oktatás-szociális
feladatellátás-iskolaegészségügy)
Oktatási
intézményen kívüli támogató rendszerek működtetése, a civil szervezetekkel
történő találkozások, közös programok számának növelése.
A
Tanoda hosszú távú működtetése. Tanulóbarát környezet
kialakítása minden intézményben.
Pályázatunk célja a települési Közoktatási
Esélyegyenlőségi Intézkedési Tervben foglaltak megvalósulásának elősegítése,
fenntarthatóságának megalapozása az esélyegyenlőség érvényesülése, és az
iskolarendszer esélyteremtő szerepének megerősítése érdekében a halmozottan
hátrányos helyzetű tanulók vonatkozásában.
Az összetett programot az intézményközi összefogásra
építettük.
Az intézménytípusokhoz kapcsolódó programelemek a
következők:
Óvodai alprogram
Vezetője: Patkósné Dezső Katalin
Megvalósító intézmények:
Hermann Aliz Óvoda
Brunszvik Teréz Óvoda
Exner Leó Óvoda
Janikovszky Éva Óvoda
Védőnői Szolgálat
Tevékenységek:
Beóvodázási felelősök
Baba-mama klub működése
Kettős mentorálás –
család-óvoda átmenet (védőnők és óvónők)
– óvoda-iskola átmenet (óvónők és
tanítónők)
Teljes körű Difer mérés
megvalósítása
OPSTAP program akkreditálása
Egyéni fejlesztések
Általános iskolai
alprogram
Vezetője: Bagi Lászlóné – igazgatóhelyettes
Megvalósító intézmények:
Németh László Általános Iskola
és Gimnázium
Szent István Általános Iskola
Varga Tamás Általános Iskola
Liszt Ferenc Ének-zenei
Általános Iskola
Klauzál Gábor Általános Iskola
Tevékenységek:
Városi IPR menedzsment
működtetése (összefogás a középiskolákkal)
Hospitálások szervezése
Óvoda-iskola átmenet program
8. osztályos tanulók kettős
mentorálása, utánkövetése a középiskolában
Pályaorientációs tevékenységek
– gyárlátogatások
Középiskolai
alprogram
Vezetője: Dr. Nagyné Bánfi Judit – főigazgató
Megvalósító intézmények:
Hódmezővásárhelyi Integrált Szakképző Központ 4
tagintézménye
Gregus
Máté Tagintézmény
Eötvös
József Tagintézmény
Corvin
Mátyás Tagintézmény
Kalmár
Zsigmond Tagintézmény
Cseresnyés
Kollégium
Tevékenységek:
pályaorientációs tevékenységek
– gyárlátogatások, hiányszakmákat propagáló projektnapok
8. osztályos tanulók kettős
mentorálása, utánkövetése a középiskolában
Módszertani
támogató alprogram
Vezetője: Hegedűs Ildikó – intézményegység-vezető
Megvalósító intézmény:
Aranyossy Ágoston Egységes Módszertani Központ
Tevékenységek
Korai fejlesztés biztosítása
Szülői tájékoztatók
lebonyolítása
Speciális Nevelési Igényű tanulók fejlesztése a
középiskolákban
Tanulás
módszertani alprogram
Vezetője: Ráczné Török Erzsébet
Megvalósító intézmény:
Aranyossy Ágoston Egységes Módszertani Központ
Tevékenységek:
Tanulásmódszertan
foglalkozások az iskolákban
Osztályfőnöki konzílium
működtetése
Horizontális
tanulás alprogram
Vezetője:
Tóthné Kecskeméti Katalin, intézményvezető, az oktatási- és sportbizottság
vezetője
Licska Anikó, oktatási csoportvezető
Tevékenységek:
Integrációs kerekasztal
megbeszélések
Módszertani képzések
lebonyolítása
Mentorálások
Konferenciák
Szakmai műhelyek
Tanoda típusú
program a 9. évfolyamosok részére
Vezetője: Árvai Anna
Helyszín: HISZK Corvin Mátyás Kereskedelmi és
Vendéglátóipari Tagintézmény
Tevékenységek:
Mentorálás
Irányított szabadidős
foglalkozások
Egyéni fejlesztések
Mentorhallgatói
program
Vezetője: Szűcs Norbert
Megvalósító: Dél-Alföldi Regionális Társadalomkutató
Egyesület
Tevékenységek:
7-8. osztályosok
továbbtanulásának segítése
Speciális Nevelési Igényű tanulók támogatása
Az eredményes megvalósuláshoz elengedhetetlen a széles
körű összefogás, ennek érdekében programunkban partner intézmények is részt
vesznek:
Cigány Kisebbségi Önkormányzat
Kertvárosi Katolikus Általános
Iskola
Szőnyi
Benjámin Református Általános Iskola
Táltos
Alapítványi Általános Iskola