Hódmezővásárhely.hu
Generációk jövője az Alföldön

Változások lépnek életbe az Okmányirodán

Márciusban több, az Okmányirodához kapcsolódó intézkedés is életbe lép. A jogosítványok, az útlevelek és a lakcímigazolványok elkészítésében is több változás várható e hónaptól.

Az Okmányirodán e hónaptól számos változás következik be. Ezek egyike a vezetői engedélyeket érinti. Az ez év februárjától legyártott vezetői engedélyek érvényességét már másként tüntetik fel: mostantól nap, hónap, év sorrendben következnek egymás után a dátumok, amire érdemes odafigyelni, mert korábban az év szerepelt az első helyen. A további változások közé tartozik, hogy teherautóra érvényes jogosítványt csak 24 éven felüliek kaphatnak, a 45 és 60 év közötti személyeknek a korábbi három év helyett öt évre szól majd az orvosi igazolásuk. De az útlevélkészítés feltételei is módosultak.

– Eddig a levett ujjlenyomatokat addig őrizte meg a rendszer, amíg elkészült az okirat, utána az ujjlenyomatot megsemmisítették. Most lehetőség van arra, hogy ha azt az ügyfél kéri és aláírja, hogy az ujjlenyomatokat mindaddig megőrizzük, amíg annak az érvényessége le nem jár. Ennek pedig az a nagy előnye, hogy ha az illető rendelkezik elektronikus ügyfélkapuval,  és az útlevéle közben megrongálódott vagy ellopták, akkor anélkül, hogy bejönne az Okmányirodába, elektronikusan kérheti útlevele legyártását – mondta Kőrösi Zoltán, a Csongrád Megyei Kormányhivatal Hódmezővásárhelyi Járási Hivatal Okmány Irodájának osztályvezetője.

Bár ezáltal gyorsabbá válik az útlevél ügyintézése, ám az ezzel járó költségeket ugyanúgy meg kell majd fizetni. Továbbá akinek változik a lakhelye, annak a lakcímkártyájához új bejelentő lapra lesz szüksége, ugyanis a régit már nem fogadják el. 

– A 14 éven aluliak esetében lehetőség lesz arra, hogy a gyermek szüleinek a neve és elérhetősége is szerepeljen a lakcímkártyán. Ezt végiggondolva, ennek sok előnye van. A másik változás, hogy az ingatlantulajdonos nyilatkozhat arról az Okmányiroda felé, milyen módon akarja, hogy az ő címére bejelentkezzen más. Kikötheti azt is, hogy személyesen, csak az ő jelenlétében törtéhet meg mindez, vagy elektronikus módon és ennek tudatában fogják az új lakcímkártyát kiállítani –tette hozzá Kőrösi Zoltán.

Az ingatlantulajdonost továbbá az az intézkedés is védi, ha bárki bejelentkezik címére, akkor arról levélben vagy emailban értesítést kérhet. Ennek azonban már külön tarifája van, éves szinten 3600 forintot kell ezért a szolgáltatásért fizetni.