Lázár János, Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város országgyűlési képviselője, a Miniszterelnökséget vezető miniszter ma sajtótájékoztatón a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő tram-train fejlesztéssel kapcsolatban tíz kérdést tett fel a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak.
1. Tisztázza az NFM, hogy támogatja-e a projektet?
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a sajtónak azt nyilatkozta, hogy a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamosvasúti rendszer nem térül meg, nem fogják elegen használni és Európában is csupán kevés hasonló közlekedési kapcsolat épült ki. A kérdés az, miért javasolta a Kormánynak 2017. március 20-án, hogy 48,5 Mrd forint összegben támogassa a beruházást?
2. Tisztázza az NFM, mi okozza a beruházás árának ilyen jelentős mértékű emelkedését?
2016. május 20-án a beruházás költségét a tárca 13,25 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 10 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva 23,25 Mrd forintban határozta meg. 2017. március 20-án, ugyanezen beruházás költsége 32,5 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 16 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva már 48,5 Mrd forintot tesz ki. Hogyan lett 3 éves tervezéssel a legutolsó, 2015 novemberi hatástanulmányban szereplő 22,97 Mrd forintból 48,5 Mrd forint?
3. Tisztázza az NFM, az árkülönbség okát!
Van-e a 48,5 Mrd forintos költség mögött hatástanulmány?
4. Tisztázza az NFM, menyibe kerül végül a beruházás!
Igazak-e azok az információk, hogy a tram-train rendszer kiépítésének valós végösszege meghaladhatja a 60 Mrd forintot is?
5. Tisztázza az NFM, mennyi európai uniós és mennyi hazai költségvetési forrással számolnak!
Amennyiben kétséges a beruházás megtérülése és emiatt az uniós támogatás, miért terveznek ilyen magas költséggel? Mennyivel kell a magyar adófizetőknek hozzájárulni a beruházáshoz?
6. Tisztázza az NFM, miért nincs még mindig támogatási szerződés!
7. Tisztázza az NFM Brüsszel hozzáállását a beruházáshoz!
Milyen egyeztetésekre került sor az uniós támogatás érdekében?
8. Tisztázza az NFM a Dél Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) és a Magyar Államvasutak (MÁV) viszonyát a beruházáshoz!
9. Tisztázza az NFM, miért marad el a három megyei jogú várost és két megyét összekötő, Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyula vasútvonal villamosítása!
10. Tisztázza az NFM, hogy 10 év alatt miért nem sikerült jól előkészíteni a projektet!